Ilmoittaudu työnhakijaksi TE-palveluihin
Jos joudut työttömäksi, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-palveluiden (= TE-toimisto = Työ- ja elinkeinotoimisto) Oma asiointi -palvelussa. Silloin sinulla on mahdollisuus saada apua työnhaussa sekä rahaa elämiseen. Teet TE-toimiston tai kuntakokeilun asiantuntijan kanssa suunnitelman, miten saat uuden työpaikan tai koulutuspaikan. Jos olet maahanmuuttaja, TE-toimisto tekee kotoutumissuunnitelman.
Lue lisää (yleissuomeksi)
- Ilmoittautuminen työnhakijaksi
- Työnhakijan asiakaspalvelumalli
- Maahanmuuttajan palvelut ja kotoutumissuunnitelma
Aiheesta muualla (yleissuomeksi)
Mitä velvollisuuksia työnhakijalla on?
Työttömänä työnhakijana sinulla on joitakin velvollisuuksia, joita sinun täytyy noudattaa. Sinun pitää hakea kokoaikatyötä ja olla valmis tekemään työtä. Jos sinulle tarjotaan työtä tai koulutusta, sinun pitää ottaa se vastaan. Avoimia työpaikkoja voit selata Työmarkkinatorilla.
Sinun pitää noudattaa suunnitelmaa, jonka olet tehnyt yhdessä TE-toimiston tai kuntakokeilun asiantuntijan kanssa. Hän kutsuu sinut keskusteluihin, jossa suunnitelmaa käsitellään. Sinun täytyy pitää huolta siitä, että TE-toimisto tai kuntakokeilu tavoittaa sinut.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Mitä työtön saa tehdä?
Kun saat työttömyysrahaa, voit silti opiskella sivutoimisesti. Voit myös tehdä vapaaehtoistyötä sekä osa-aikatyötä. Sinun täytyy tehdä työstä selvitys TE-toimistolle tai kuntakokeilulle. Voit myös perustaa yrityksen ja työskennellä siinä sivutoimisesti.
Ulkomaille voi matkustaa
Voit matkustaa ulkomaille, vaikka olet työnhakijana ja saat työttömyysrahaa. Sinun täytyy kuitenkin pitää huolta siitä, että TE-toimisto tai kuntakokeilu tavoittaa sinut. Sinun täytyy myös ottaa vastaan työpaikka, jos sitä tarjotaan. Työttömyysrahan saaminen voi edellyttää, että asut Suomessa. Tämän tutkii Kela tai työttömyyskassa.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Aiheesta muualla (yleissuomeksi)
Päivitetty: