Lokförare

Intervjuer Publicerad

"Lokföraryrket lämpar sig för en person som vill ha ett självständigt och ansvarsfullt arbete och kan hantera många saker samtidigt. Dessutom måste man tåla en oregelbunden livsrytm som orsakas av skiftarbete."

Veturinkuljettaja Pekko Sivonen
  • Pekko Sivonen 
  • Lokförare i VR-Group Abp.
  • Har avlagt lokförarutbildningen vid Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy. 
  • 17 års arbetserfarenhet inom branschen. 

Berätta kort vad du arbetar med. 

Jag är lokförare i VR:s tåg. Till mina arbetsuppgifter hör att köra tåg från en destination till en annan samt förberedelser inför transporten, såsom kontroll av bromsarnas funktion. Dessutom har jag specialkompetens att styra bangårdsarbetet med hjälp av radiostyrning. Jag kan till exempel köra från ett spår till ett annat med manöverapparaten samt utföra olika uppgifter i anslutning till bangårdsarbetet ensam. 

Hur har du hamnat i det yrke du valt? 

Jag såg VR:s platsannons där man efterlyste lokförare i tidningen. Logistikbranschen var bekant för mig sedan tidigare, eftersom jag har mycket arbetserfarenhet inom transportbranschen. Jag bestämde mig för att söka till jobbet och fick det. 

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka. 

När jag kommer till jobbet registrerar jag att min arbetstid har börjat med telefonen. I telefonen ser jag också hur mitt arbetsskift framskrider. Efter att jag kommit till arbetet börjar den så kallade förberedelsetiden, då jag till exempel kontrollerar ändringar i tågets färd. Därefter flyttar jag mig till loket och gör en idrifttagningsbesiktning. När jag får tillstånd av trafikledningen kör jag tåget till avgångsspåret. Innan avgång kontrollerar jag tågets bromsar ensam eller tillsammans med en bangårdsarbetare. Ibland börjar arbetsskiftet så att jag byter arbetsskift med en annan förare mitt under resan. Då flyttar jag mig direkt till tågets förarhytt. 

När passagerarna är ombord startar vi mot destinationen. När man närmar sig bangårdsområdet ökar farorna, så då krävs särskild uppmärksamhet av lokföraren. I destinationen lösgörs loket från tågstommen och jag kör loket till uppställningsspåret. Här måste man beakta många olika saker, såsom olika signaler som styr passagen. 

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider? 

Min arbetsmiljö är tåget, bangården och kontoret. Arbetet är oregelbundet skiftarbete som kan inledas vilken veckodag eller vid vilket klockslag som helst. Arbetsdagens längd varierar mellan 5 och 26 timmar.  

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket? 

Lokföraren måste ha god stresstålighet, eftersom det uppstår situationer i arbetet där mycket händer samtidigt. Då får man inte bli skrämd eller förhasta sig men man måste kunna agera snabbt. Jag skulle vilja säga att en lugn karaktär är en fördel i detta yrke. 

Vad är det bästa med ditt yrke? 

Det bästa med mitt yrke är skiftarbete, olika årstider och naturen. Det är fint att se hur naturen och vädret runt omkring hela tiden förändras. Sammanfattningsvis kan man säga att lokföraren får arbeta självständigt på ett landskapskontor. 

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande? 

Skiftarbete är både en utmaning och en möjlighet. Ibland känns det svårt att man den ena dagen borde gå lägga sig klockan 18 och en annan dag under samma vecka borde börja arbetsskiftet klockan 18.  

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli en lokförare? 

Lokföraryrket lämpar sig för en person som vill ha ett självständigt och ansvarsfullt arbete och kan hantera många saker samtidigt. Dessutom måste man tåla en oregelbunden livsrytm som orsakas av skiftarbete. 

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

Att åka tåg och transportera gods på järnvägen är relativt miljövänligt och effektivt. Jag tror att det kommer att finnas arbete med järnvägstransporter långt in i framtiden.  

Yrke

Dela artikeln