Paulinas berättelse: Från B2B-försäljare till företagare inom den kreativa branschen
Jag var tio år när jag hittade min kallelse till mitt nuvarande drömyrke. Ändå tog det mig elva år i arbetslivet att skapa ett jobb kring min passion. Allt började med Spice Girls. Jag var ett fan, som nästan alla mina jämnåriga. Men till skillnad från mina jämnåriga visade jag min beundran genom att klippa och klistra bilder och artiklar om bandet till ett ruthäfte. Jag hade hittat glädjen att göra layouter utan att lägga märke till det.
Idag är jag expertföretagare. Jag gör PowerPoint-presentationer huvudsakligen för kända finländska företag, såsom Fortum, MTV, Pentik, Veho och VTT. Min resa till att bli företagare har inte varit rak eller självklar, men i efterhandstanke var den nästan oundviklig.
Redan i grundskolan var bildkonst ett ämne som jag blev entusiastisk över och där jag glänste. Efter gymnasiet sökte jag in för att studera grafisk design, men jag kom inte in första gången. Min tro på mina egna färdigheter rubbades och jag började studera företagsekonomi och marknadsföring. Jag tänkte att jag i marknadsföringen skulle komma nära den visuella världen, om än i en businessroll.
Mitt arbetsliv startade redan under studierna och jag kom in i försäljningsuppgifter. Inom försäljning var jag naturlig och bra. Mitt nätverk bar mig alltid till nästa arbete, när det föregående avslutades mer eller mindre överraskande. Jag hann arbeta för sju företag under elva år innan jag blev företagare. Företagen var små och medelstora.
Mitt första jobb var Jari Sarasvuos konsultföretag Trainers' House, där jag började som kallringare. Där lärde jag mig att modigt kontakta potentiella kunder, och jag tror att denna färdighet har påverkat mitt mod att bli företagare. Erfarenheten bär fortfarande frukt och nätverket i arbetet bar senare flera gånger från en arbetsplats till en annan.
På mina följande arbetsplatser bekantade jag mig med reklambyråvärlden, webbinlärning, bannerannonsser, utveckling av digitala verktyg samt uppföljning av innehåll i sociala medier. Jag lärde mig att produktifiera tjänster, samlade erfarenhet av försäljning och provade mina vingar som försäljningschef. Under min resa fick jag positiv respons på mina presentationer, vilket skapade tro på min förmåga att sammanställa en tydlig presentation.
Min sista arbetsplats före mitt företagande förde mig närmast visuell planering än något annat tidigare arbete. Det var fortfarande inte jag som gjorde presentationer. Den viktigaste jag lärde mig för mitt företagande var att det är möjligt att specialisera sig på att göra presentationer.
Nätverket bär och proaktivitet belönas
Idag är ingen arbetsplats nödvändigtvis en arbetsplats för resten av livet och man kan inte helt lita på anställningsförhållandenas kontinuitet. Särskilt oförutsägbart är arbete i små och medelstora företag, enligt min erfarenhet.
När arbetet upphörde hamnade jag alltid på följande plats antingen med hjälp av mitt nätverk eller genom att kontakta företagets verkställande direktör direkt och fråga om företaget skulle kunna erbjuda mig arbete. Jag ville alltid snabbt tillbaka till jobb. Jag var genuint intresserad av varje arbetsplats jag fick, även om det ännu inte var mitt drömjobb.
Sysselsättning på detta sätt kräver i första hand mod att berätta för människor att man söker arbete. Nätverket växer genom varje arbetserfarenhet och även inom andra delområden i livet bekantar man sig med olika människor. Man kan inte på förhand veta vem som kommer ihåg dig senare. Om man själv kan främja sitt eget nätverk lönar det sig att göra det. För vissa kräver det att man lämnar sitt bekvämlighetsområde, men det är värt det. Nätverksbildning är som att investera - den bästa tiden att börja var i går, men den näst bästa tiden är idag.
Man lär sig något värdefullt av alla arbeten
Tiden har visat att jag har lärt mig värdefulla saker från varje tidigare arbete, till exempel ledning av företag och projekt, försäljning och marknadsföring samt design. Jag hade inte trott att alla dessa år av B2B-försäljning skulle vara en av de avgörande faktorerna för att jag skulle våga kasta mig in på något så okänt.
En företagare måste våga kontakta människor, oavsett om det är fråga om att be om råd, begära en rekommendation eller erbjuda tjänster. Detta mod ger goda förutsättningar för en karriär som företagare. Företagaren måste också kunna be om pengar för sina tjänster, så de lärdomar att produktifiera tjänster och förhandlingsfärdigheter togs genast i bruk. En av mina första kunder försökte undvika att betala fakturan på förfallodagen med hänvisning till att hen ville ha ändringar i det arbete som levererats till hen. Mitt skarpa konstaterande att vi inte hade kommit överens om ett sådant villkor räckte till för att motivera hen att genast betala fakturan.
Kallelsen lockade till företagande
Jag har varit företagare i fem år nu i ett yrke som jag inte studerade till och som jag inte hade typisk arbetserfarenhet av, till exempel arbete som grafisk designer. När mitt sista lönearbete upphörde visste jag att jag nu vill vara den som gör den visuella planeringen av företagens PowerPoint-material. Jag visste också att inget kreativt kontor skulle anställa mig utan yrkesprov. Det bästa sättet för mig att snabbt lära mig visuell planering och få yrkesprov var att bli företagare. Inget vinner erfarenhet från praktisk verksamhet, så jag hoppade i den djupa ändan av poolen - och stannade vid ytan.
Mitt mål har alltid varit att utföra ett arbete som verkligen inspirerar och motiverar mig och där jag hittar flow-läge. I ett sådant arbete kan jag vara mig själv på bästa sätt, lära mig och utvecklas mest och med största sannolikhet lyckas och producera värde för mina kunder. För mig är det i det här skedet av mitt arbetsliv att göra presentationer. Vem vet hur jag utvidgar min kompetens under de kommande åren? En av mina drömmar är att binda en bok.
Det viktigaste för mig att bli företagare och lyckas med det var att tro på min egen förmåga så mycket att jag kunde ta det första steget. Den tron kom från den inre rösten, som hade viskat om min passion ända sedan min barndom och några uppmuntrande ord från ledarna under min resa. Den som ger positiv respons kanske inte förstår hur viktiga hens ord kan vara. En respons som jag minns gick ungefär så här: "Det här är en bättre presentation än vad 90 % av våra kunder kan göra." Responsen är från den tid då jag först började göra presentationer. Jag har kommit långt sedan dess.
Ekonomisk sinnesro möjliggjorde försök
Mina vänner frågade hur jag vågade bli företagare. Jag sa att jag hade köpt mig tid att försöka . och kanske misslyckas - med en ekonomisk buffert. Jag skulle inte vara i knipa om företagandet inte gav resultat eller om jag inte kunde betala företagets kostnader eller lön.
Det var en positiv överraskning att mitt första verksamhetsår var så lyckat att jag kunde betala en konkurrenskraftig lön till mig själv. Inkomsterna från avlönade arbeten blev tvåa. Företagandet har dock inneburit varierande inkomster under de senaste åren, vilket har lett till kontinuitet i företagandet tack vare förnuftet att höja lönen. Företagande och utbetalning av företagarens pensionsförsäkring (FöPL) har också möjliggjort två föräldraledigheter, varav den ena är jag när jag skriver detta.
Eget arbete och liv
Att bli företagare är tills vidare min största framgång i arbetslivet. Jag kan utföra mig själv mycket mer omfattande än i någon strikt avgränsad arbetsuppgift eller skyldighet att utföra det specifika arbete som arbetsgivaren önskar. Den bästa nyttan för företaget är en anställd som utför arbete som är internt motiverad.
Som chef kan jag vara flexibel med min arbetstid. Jag kan vid behov ta tid för andra delområden i livet när de kräver uppmärksamhet eller vila när jag upplever att jag behöver vila. När man är trött är det onödigt att försöka vara en produktiv arbetstagare, när samma arbete går snabbare och bättre efter vila. Även arbetstagarens vila i rätt tid är till nytta för företaget.
Även om jag älskar att glömma tidens gång genom att arbeta passionerat, finns det många andra saker i mitt liv som kräver tid. De viktigaste är mina barn, som jag tillbringar den största delen av min fritid med. De förtjänar den tiden, så flexibiliteten i arbetet är mycket värdefull. Jag hoppas att allt fler ledare ska förstå det för att företagskulturen och arbetslivet ska utvecklas i en mer människovänlig riktning.
Jag hoppas att min berättelse har inspirerat dig som drömmer om att bli företagare eller annars söker en ny riktning i arbetslivet.
Mina fyra frågor till den som vill bli företagare eller vill in på en ny bransch
- Vad är ditt kall? Vilka uppgifter är du intresserad av och vad gör du när din tidsuppfattning försvinner?
- Ger din ekonomiska situation dig tid att vara företagare? Kan du spara en pengabuffert, med vilken du kan betala livets och eventuellt även företagandets kostnader, om företagandet i eller inte alls ger resultat? Jag rekommenderar också att du bekantar dig med startpeng innan du registrerar företaget eller aktiebolaget.
- Vilka kunskaper och färdigheter kan du till en början stöda dig på? Vilken tidigare erfarenhet hjälper dig som företagare och vilka är dina styrkor? Med vilka personlighetsdrag kan du vinna folk till din sida?
- Av vem kan du be om råd eller mentorskap? Känner du personer som kan ge idéer eller respons om tjänster, tips om eventuella kunder, rekommendationer eller gilla-markeringar på sociala medier? Det lönar sig också att bekanta sig med Suomen Mentorit och andra motsvarande organisationer.
Pauliina Ullner Di Pietrantonio
Företagare
Ullner Creative Oy