Hur går det för Vandas sysselsättningsområde?

  • Nyheter

Ansvaret för arbets- och näringstjänsterna överfördes från staten till sysselsättningsområden bildade av kommunerna den 1.1.2025. I samband med reformen bildades 45 sysselsättningsområden i Finland. I denna nyhet berättar vi hur reformen har påverkat Vanda sysselsättningsområde.

Verksamheten i det nya sysselsättningsområdet har kommit igång med full fart. Kunderna har tackat för smidiga tjänster och klara ärenden trots ändringarna.

- Det har varit fint att vi har lyckats med kundservicen trots det ökade antalet kunder och hur engagerat personalen har löst de utmaningar som uppstått, berättar Susanna Taipale-Vuorinen, direktör för sysselsättnings- och integrationstjänster.

I synnerhet den flerspråkiga rådgivningen som verkar i samma lokaler som sysselsättningstjänsterna har visat sig vara en nyttig tjänst.

- I Vanda bor många invånare med ett annat språk som modersmål och att svara på deras behov på det egna språket sänker tröskeln för att uträtta ärenden och förbättrar serviceupplevelsen avsevärt, fortsätter Susanna Taipale-Vuorinen.

Övergången till sysselsättningsområde har gått smidigt

Vanda deltog i kommunförsöket och det var till stor nytta när man övergick till att fungera som sysselsättningsområde. Tack vare försöket var en stor del av tjänsterna klara redan vid årsskiftet, vilket möjliggjorde en smidig start genast i början av året.

- Vi kunde identifiera eventuella fallgropar redan på förhand och undvika dem så gott vi kunde. Tjänsterna startade friktionsfritt redan den 1 januari, säger sysselsättningschef Marjo Nurminen.

De knappa anslagen för lönesubvention har orsakat utmaningar, precis som på många andra sysselsättningsområden. De positiva erfarenheterna har ändå varit fler. Samarbetsnätverken har stärkts och kundorienteringen har lyfts fram.

- Särskilt Helsingfors, Esbo och Vandas gemensamma telefontjänst för arbetsgivare har fått beröm och kundnöjdheten har varit utmärkt – det berättar att vi har lyckats svara på arbetsgivarnas behov, berättar Marjo Nurminen.

Susanna Taipale-Vuorinen tackar också kunderna för deras tålamod.

- Vi tackar kunderna för deras tålamod och den respons vi fått. Utifrån det vi kan utveckla våra tjänster så att de blir bättre. Nu kan vi fortsätta bygga upp effektivare och mer kundorienterade sysselsättningstjänster i vårt område.

Kommunerna i huvudstadsregionen samarbetar tätt även inom kommunikation

Kommunikationen på Jobbmarknads regionala sidor för kommunerna i huvudstadsregionen utvecklas och genomförs i nära samarbete med Helsingfors och Esbo. Målet är att producera intressant och nyttigt innehåll för kunderna inom hela huvudstadsregionen.

På Jobbmarknadens regionala sidor erbjuds aktuell information till arbetssökande och arbetsgivare. Webbplatsen utnyttjas aktivt i kommunikationen, eftersom det är ett naturligt sätt att nå kunderna.

Denna intervju är en del av artikelserien Hur går det för sysselsättningsområdet? I intervjuerna berättar sakkunniga från olika sysselsättningsområden hur det har gått med reformen av sysselsättningstjänsterna i kommunerna.

Läs mer