Mitä kuuluu Vantaan työllisyysalueelle?
- Uutinen
Työ- ja elinkeinopalvelut siirtyivät valtiolta kuntien muodostamien työllisyysalueiden vastuulle 1.1.2025. Uudistuksessa Suomeen muodostui 45 työllisyysaluetta. Tässä uutisessa kerromme, miten uudistus on vaikuttanut Vantaan työllisyysalueella.

Uuden työllisyysalueen toiminta on käynnistynyt vilkkaasti. Asiakkaat ovat kiitelleet sujuvia palveluita ja selkeää asiointia muutoksista huolimatta.
- On ollut hienoa, että olemme kasvaneesta asiakasmäärästä huolimatta onnistuneet asiakaspalvelussa, ja miten sitoutuneesti henkilöstö on ratkonut vastaan tulleet haasteet, kertoo työllisyys- ja kotoutumispalveluiden johtaja Susanna Taipale-Vuorinen.
Erityisesti työllisyyspalvelujen kanssa samoissa tiloissa toimiva monikielinen neuvonta on osoittautunut hyödylliseksi palveluksi.
- Vantaalla asuu paljon muunkielisiä asukkaita, ja heidän tarpeisiinsa vastaaminen omalla kielellä madaltaa asioinnin kynnystä ja parantaa palvelukokemusta merkittävästi, jatkaa Susanna Taipale-Vuorinen.
Siirtymä työllisyysalueeksi on mennyt sujuvasti
Vantaa oli mukana kuntakokeilussa ja siitä oli merkittävää hyötyä, kun siirryttiin toimimaan työllisyysalueena. Kokeilun ansiosta suuri osa palveluista oli valmiina jo vuodenvaihteessa, mikä mahdollisti sujuvan aloituksen heti vuoden alussa.
- Pystyimme tunnistamaan mahdolliset sudenkuopat jo etukäteen ja välttämään ne parhaamme mukaan. Palvelut käynnistyivät jouhevasti heti 1.1. alkaen, sanoo työllisyyspäällikkö Marjo Nurminen.
Haasteita on aiheuttanut palkkatuen määrärahojen niukkuus, kuten monilla muillakin työllisyysalueilla. Positiivisia kokemuksia on ollut kuitenkin enemmän. Yhteistyöverkostot ovat vahvistuneet ja asiakaslähtöisyys on korostunut.
- Erityisesti Helsingin, Espoon ja Vantaan yhteinen puhelinpalvelu työnantajille on saanut kiitosta ja asiakastyytyväisyys on ollut erinomaista – se kertoo siitä, että olemme onnistuneet vastaamaan työnantajien tarpeisiin, kertoo Marjo Nurminen.
Susanna Taipale-Vuorinen kiittää myös asiakkaita kärsivällisyydestä.
- Kiitos asiakkaille kärsivällisyydestä ja saamastamme palautteesta, jonka pohjalta voimme kehittää palveluitamme paremmiksi. Tästä on hyvä jatkaa entistä vaikuttavampien ja asiakaslähtöisempien työllisyyspalveluiden rakentamista alueellemme.
Pääkaupunkiseudun kunnat tekevät tiivistä yhteistyötä myös viestinnässä
Pääkaupunkiseudun kuntien Työmarkkinatorin aluesivujen viestintää kehitetään ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Helsingin ja Espoon kanssa. Tavoitteena on tuottaa asiakkaille myös koko pääkaupunkiseudun tasolla kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä.
Työmarkkinatorin aluesivuilla tarjotaan ajankohtaista tietoa työnhakijoille ja työnantajille. Sivuilla hyödynnetään aktiivisesti viestinnässä, sillä se on luonnollinen tapa tavoittaa asiakkaita.
Tämä haastattelu on osa Mitä kuuluu työllisyysalueelle? -juttusarjaa. Haastatteluissa eri työllisyysalueiden asiantuntijat kertovat, miten työllisyyspalveluiden uudistus on kunnissa sujunut.