Inom sektorn för undervisning och fostran utförs samhälleligt viktigt arbete

Nyheter

Inom sektorn för undervisning och fostran råder ett matchningsproblem för några olika yrken. Detta innebär att det finns arbetslösa arbetssökande inom branschen, men det finns även lediga arbetsplatser. Det råder brist på arbetstagare särskilt i huvudstadsregionen och andra tillväxtcentra. Det råder brist på i synnerhet lärare inom småbarnspedagogik, speciallärare samt lärare i mer sällsynta språk och matematiska ämnen.

Det sägs att det behövs en hel by för att uppfostra ett barn. En viktig del av detta är stöttepelarna i vårt samhälle, nämligen yrkesutbildade personer inom sektorn för undervisning och fostran. Arbetet inom undervisningssektorn är mycket ansvarsfullt, men också givande. I sitt arbete får de yrkesutbildade personerna följa barnens utveckling och stödja dem i den.  

Småbarnspedagogik av hög kvalitet erbjuder barnet en trygg, hälsosam och utvecklande miljö  

Yrkesutbildade personer inom småbarnspedagogiken har till uppgift att stöda uppfostran i hemmet genom grundläggande vård, lek och undervisning. Småbarnspedagogik kan ordnas i daghem, familjedagvård, gruppfamiljedagvård eller som annan handledning av lek och verksamhet.  

För att arbeta inom småbarnspedagogiken kan du till exempel utbilda dig till närvårdare vid en yrkesläroanstalt på andra stadiet, där du avlägger grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen med inriktning på vård och fostran av barn och unga. När du har avlagt närvårdarexamen kan du arbeta som barnledare. Du kan också inrikta dig på småbarnspedagogik i yrkeshögskolestudier inom det sociala området. Efter att du avlagt dem kan du arbeta som socionom inom småbarnspedagogiken. Om du har genomgått en utbildning inom småbarnspedagogik vid universitetet kan du arbeta som lärare inom småbarnspedagogik.  

Rollen som fostrare framhävs i det pedagogiska arbetet  

Undervisningssektorns uppgift är att ge barn och unga färdigheter att verka i ett föränderligt samhälle samt att stödja deras utveckling som människor och samhällsmedlemmar. Undervisningsarbetet kan indelas i allmänbildande utbildning, yrkesutbildning, högskoleutbildning och vuxenutbildning.   

Den utbildning som krävs inom undervisningsbranschen är beroende av på vilket skolstadium och vid vilken typ av läroanstalt man arbetar. I regel krävs en högskoleexamen av alla som arbetar som lärare. Till exempel förutsätter utbildning till klasslärare en pedagogie magisterexamen som avläggs vid ett universitet och där huvudämnet kan vara antingen pedagogik eller pedagogisk psykologi. För ämnesläraryrket vid grundskola eller gymnasium krävs högre högskoleexamen i undervisningsämnet samt pedagogiska studier för lärare. 

Förbered dig inför vårens gemensamma ansökan  

När vårens gemensamma ansökan närmar sig kan du bekanta dig närmare med hälso- och sjukvårdspersonalens erfarenheter och berättelser på Jobbmarknaden och eventuellt hitta ett yrke som passar just dig. Intervjuerna och karriärberättelserna ger den som är intresserad av yrket information om arbetsuppgifterna som ingår i yrket samt om arbetets bästa och utmanande sidor. 

Här hittar du de viktigaste datumen för vårens gemensamma ansökan:   

  • Ansökningstiden för utbildningar efter den grundläggande utbildningen är 20.2–19.3.2024.   
  • Den första gemensamma ansökan till högskolor är 3–17.1.2024.   
  • Den andra gemensamma ansökan till högskolor är 13–27.3.2024.

Läs mer

Mer information

Yrkesbarometern (tyovoimabarometri.fi)