AN-kundservicecentret betjänar med yrkesskicklighet och vänlighet
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenters kunder tackar för vänlig och sakkunnig service i sin respons.
Kunderna uppskattar att personalen lyssnar till dem och bemöter dem på ett genuint sätt.
Årets tema i insamlingen av kundrespons från AN-kundservicecentralen och kvalitetsutvecklingen är en empatisk och uppskattande växelverkan. Kundernas nöjdhet, att de fått tydliga anvisningar och experternas kompetens syns i responsen från kunderna, berättar Stefan Strandberg, direktör för AN-kundservicecentret.
I enkäterna våren och sommaren 2024 tillfrågades kunderna vid AN-kundservicecentret med ett meddelande om hur väl kundservicesekreteraren lyckades betjäna på skalan 1–5. Enkäten genomfördes för kunder inom den fördjupade svensk- och engelskspråkiga servicen för personkunder, karriärvägledningen, Företagarens ekonomihjälp och FöretagsFinlands telefontjänst på svenska och engelska och man fick över 1 300 svar.
- Vitsordet för den fördjupade servicen på svenska var 4,6 och på engelska 4,8
- Kunderna vid karriärväglednigen gav tjänsten vitsordet 4,8.
- Kunderna vid FöretagsFinlands telefontjänst på svenska och engelska gav vitsorden 4,5 och 5
- Vitsordet för tjänsten Företagarens ekonomihjälp var 4,5
Fortsatta myndighetstjänster önskas
Även kunder hos experter inom kommunförsöken vid arbets- och näringsrådgivningen ombads ge respons med hjälp av en enkätblankett. Medeltalet för responsen var 4,9 och över 79 procent av respondenterna upplevde att de fått tillräckligt med information från rådgivningen. Respondenterna önskade fler experter till servicen, eftersom kötiderna kan vara långa. Önskemål framfördes om att tjänsten skulle fortsätta efter TE24-förändringen – alla respondenter ansåg det vara mycket nödvändigt att tjänsten fortsätter.
Respons från TE-kundservicecentrets kunder:
- ”Bra svensk service, förstående och kunnig. Svarade snabbt.”
- "Mycket tydliga anvisningar. Neuvoja kertasi ja varmisti ammattitaidolla ja hyvällä asiakaskohtaamisella, että vaikea asia tuli selväksi. Kiitos paljon.”
- “The adviser is very knowledgeable and service oriented. I got more useful information than I thought about before I called.”
TE-kundservicecentralen betjänar via telefon, chatt, e-post och sociala medier
Arbets- och näringsförvaltningens riksomfattande kundservicecenter sköter den offentliga informations-, rådgivnings- och handledningsservicen inom arbetskrafts- och företagsservicen. Tjänsterna omfattar AN-telefontjänsterna, FöretagsFinlands telefontjänst och tjänsten Företagarens ekonomihjälp. Tjänsterna är tillgängliga per telefon, chatt, e-post, sociala medier och andra elektroniska kommunikationsmedel.
De riksomfattande kund- och rådgivningstjänsterna och personalen vid AN-kundservicecentret övergår till stor del till UF-centret från och med den 1 januari 2025. Uppgifterna om kommande rådgivningstjänster preciseras under hösten 2024.
Läs mer
Rådgivningstjänster för personkunder