Sysselsättningstjänsternas verksamhet har börjat bra i Esbo och Grankulla

Nyheter

Esbo tog behärskat emot uppgiften att ordna offentlig arbetskraftsservice i januari. Tjänsterna för arbetssökande och arbetsgivare i Esbo och Grankulla har inletts aktivt och utan större störningar.

Vid årsskiftet överfördes cirka 30 000 arbetssökande från Nylands arbets- och näringsbyrå till Esbo stad. Esbo stads experter tog ansvaret för kunderna genast den 2 januari, och den personliga kundservicen inleddes den 7 januari som planerat. Helgdagarna vid årsskiftet och serviceavbrotten i statens kunddatasystem skapade rusning i kundservicen i januari, men nu har situationen förbättrats.

Stort behov av rådgivning bland arbetssökande

Arbetssökandena utnyttjade rådgivningstjänster med låg tröskel i stor utsträckning i januari. Rådgivningen fick över 9 000 kontaktbegäranden, av vilka 3 000 var besök på service- och rådgivningsställen, 2 500 var telefonsamtal och 3 800 var e-postmeddelanden. Arbetssökandenas frågor gällde i synnerhet inledande av jobbsökning, utkomstskydd för arbetslösa, uträttande av ärenden och jobbsökning som helhet.

Ny servicekanal för arbetsgivare

I januari inleddes också rådgivningen för arbetsgivare. Esbo, Helsingfors och Vanda betjänar arbetsgivare via en gemensam servicekanal oberoende av hemkommun. I januari kom det 1 038 kontaktbegäranden, särskilt om omställningsskydd, ansökan om startpeng och lönesubvention samt utbetalning av dem.

Arbets- och näringstjänsterna överfördes till kommunerna – vad förändras?

Arbetet med att etablera sysselsättningstjänsterna som en del av den kommunala basservicen har bara börjat, men Esbo stads sysselsättningsdirektör Hilla-Maaria Sipilä funderar redan på hur tjänsterna kan utvecklas.

För arbetssökande lovar Sipilä att staden satsar på service ansikte mot ansikte. Målet stöds av att serviceställena ligger invid goda trafikförbindelser i köpcentret Sello i Alberga och i Biskopsporten i Mattby. Dessutom erbjuds allmän rådgivning om jobbsökning på servicetorget i Iso Omena.

”Genom sysselsättningstjänsterna stöder vi att de arbetssökande har de nödvändiga medlen för att hitta arbete, såsom möjligheter att utveckla sin kompetens, att presentera sig för arbetsgivare eller att inleda ny företagsverksamhet.”

Målet är klart: att sysselsätta invånarna i Esbo och Grankulla. För det krävs även arbetsgivarnas insats.

”Vårt mål är att bättre tillgodose arbetsgivarnas behov av arbetskraft i Esbo. Vi kommer att vara mer i kontakt med arbetsgivarna, berätta om våra tjänster och kartlägga rekryteringsbehov.”

Sysselsättningstjänsterna i Esbo och Grankulla ordnas av Esbo stad. Syftet med tjänsterna är att arbetssökandena ska kunna sysselsätta sig snabbt och att arbetsgivarna ska få kompetent arbetskraft. Arbetsgivarnas tjänster är en del av nätverket för företagstjänster Business Espoo.