Chattjänsten som uppskattas av Jobbmarknadens kunder förbättras ytterligare 2024
- Nyheter
Tjänsten Jobbmarknaden som erbjuds av Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter är omtyckt av kunder, vilket framgår av att medelvärdet av kundresponsen är fyra på en skala från ett till fem. Över hälften av alla kunder gav tjänsten bästa möjliga vitsord.

AN-kundservicecentret har förbundit sig till att utveckla sina tjänster. Under 2024 kommer kundservicecentret att vidta flera åtgärder för att bevara och ytterligare förbättra den utmärkta kvaliteten på chatten och andra elektroniska tjänster samt telefontjänsten.
Chattjänstens snabbhet och enkelhet överraskar
Jobbmarknadens chattjänster för person- och företagskunder fick nästan 6 500 responser från kunder 2023.
– Vi har märkt att kunderna vill ställa frågor i chatten. De blir till och med lite överraskade över hur snabbt de får rådgivning via den. En del av kunderna vill förvissa sig om att de säkert uträttar sina ärenden med en människa. Jobbmarknaden använder sig av chattboten Tarmo som erbjuder allmän rådgivning. I chatten i Mina e-tjänster på Jobbmarknaden har kunden möjlighet att samtala med oss som inloggad i tjänsten. Där kan vi ge mer personliga råd för hur du kan använda tjänsten. Det lönar sig att kontakta oss via chatten då din fråga är snabb och enkel. I annat fall uppmuntrar vi dig att kontakta telefontjänsten, säger Jari Tauriainen som är serviceexpert vid AN-kundservicecentret och arbetar med chattjänsterna.
– Tack så hemskt mycket. Alldeles utmärkt kundservice, sakkunskap och yrkesskicklighet, konstaterar en kund hos chattjänsten i kundresponsenkäten för AN-kundservicecentret.
I enkäten tackade kunderna för vänlig, sakkunnig och snabb service. Kunder som gett lägre vitsord önskade att kundservicen skulle vara tydligare, erbjuda mer individuellt bemötande och vara mer serviceinriktad. De önskade också förbättringar i tjänstens tekniska egenskaper och dessutom frågade de om möjligheten till en engelskspråkig chattjänst.
Jobbmarknadens chattbot Tarmo har visat sig vara populär. År 2023 fördes 36 576 diskussioner med den. Tarmo utvecklas ständigt och i framtiden kommer det att vara lättare att övergå från att diskutera med chattboten till att diskutera med en rådgivare.
Flera åtgärder vidtas för att säkerställa kvaliteten på AN-kundservicecentrets serviceutbud
Under 2024 övergår AN-kundservicecentret från att göra responskampanjer till att kontinuerligt samla in kundrespons. Året inleds dock med den gamla modellen, det vill säga tidsbundna kampanjer. AN-kundservicecentrets enkäter om kundtillfredsställelse för våren 2024 har inletts med enkäter riktade till servicen för personkunder, FöretagsFinlands telefontjänst och tjänsten Företagarens ekonomihjälp.
I år kommer temat för insamlingen av kundrespons och kvalitetsutvecklingen att vara empatisk och uppskattande växelverkan. Temat har sitt ursprung i AN-kundservicecentrets styrkor och de saker som kunderna har berättat att de uppskattar. Empatisk och uppskattande växelverkan gäller möten både med kunden och med arbetskamraten. Utbildning i ämnet ordnas för experter vid AN-kundservicecentret.
– Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra kundservicen. Vi mäter kvaliteten med kontinuerlig insamling av respons och en kvalitetsgrupp som sammanträder flera gånger om året fastställer mål och metoder för att upprätthålla och förbättra kvaliteten. Vi har också utarbetat en kvalitetshandbok som bakgrund för servicens s kvalitetsarbete. Dessutom utvecklar vi mätningen av kundnöjdheten med hjälp av automatisering som en del av UF-centrets program för digital utveckling, berättar Stefan Strandberg, direktör för AN-kundservicecentret .
AN-kundservicecentret betjänar per telefon, via chatten samt via e-post och sociala medier
Arbets- och näringsförvaltningens riksomfattande kundservicecenter sköter den offentliga informations-, rådgivnings- och handledningsservicen inom arbetskrafts- och företagsservicen. Tjänsterna omfattar AN-telefontjänsterna, FöretagsFinlands telefontjänst och tjänsten Företagarens ekonomihjälp. Du får service per telefon, via chatten samt via e-post, sociala medier och andra elektroniska kommunikationsmedel.
Läs mer
Mer information
Företagarens ekonomihjälp (ely-keskus.fi)
Kontakta oss
Stefan Strandberg
Direktör
stefan.strandberg@ely-keskus.fi
AN-kundservicecentret