Usein kysytyt kysymykset TE-palvelut 2024 -uudistuksesta

Uutinen

TE24-uudistus on valtakunnallinen työ- ja elinkeinopalveluiden muutos, joka siirtää TE-palvelut kuntien muodostamien työllisyysalueiden vastuulle 1.1.2025 alkaen. Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin uudistuksesta.

Nainen ja mies kättelee. Teksti: TE24 -uudistus.

Uudistuksen taustat

Mikä on TE24-uudistus?

Vuoden 2025 alusta lähtien työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille (laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023) ja samalla valtion työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) lakkautetaan. Uudistuksen myötä TE-palveluista tulee osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä ja sitä kautta osa jokaisen kunnan peruspalveluja. Muutoksen taustalla on keväällä 2021 hallitusohjelmaan kirjattu tavoite kuntien vastuun vahvistamisesta työllisyyspalveluissa.

TE-palvelut 2024 -uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta. Uudistuksessa kiinnitetään huomiota palvelujen yhdenvertaiseen saatavuuteen sekä kielellisten oikeuksien toteutumiseen, mutta myös heikommassa työmarkkina-asemassa olevien palveluiden turvaamiseen.

Miksi TE-toimistot lakkautetaan?

Muutoksen taustalla on keväällä 2021 hallitusohjelmaan kirjattu tavoite kuntien vastuun vahvistamisesta työllisyyspalveluissa. Eduskunta hyväksyi lakiesityksen TE-palvelujen uudistuksesta 1.3.2023.

TE-palvelujen siirtämisellä kunnille tavoitellaan palveluiden tuomista lähemmäksi asiakkaita. Kun työllisyyspalvelut, kunnan koulutuspalvelut sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta. Kunnilla on hyvät lähtökohdat tarjota asiakkaille kohdennettuja ja paikallisten työmarkkinoiden tarpeisiin sopivia palveluja.

Päättyvätkö vuoden 2024 lopussa myös kuntakokeilut?

Kyllä. Työllisyyden kuntakokeilut alkoivat 1.3.2021 ja ne päättyvät 31.12.2024. Kuntakokeilut koostuivat yhteensä 25 kokeilualueesta ja 118 kunnasta.

Työllisyysalueet

Mikä on työllisyysalue ja montako työllisyysaluetta on Pohjanmaalla?

Työllisyysalue on kunnan tai kuntien muodostama yhteistoiminta-alue, mikä vastaa alueensa lakisääteisten työllisyys- ja elinkeinopalvelujen järjestämisestä. Työllisyysalueita tulee olemaan valtakunnallisesti yhteensä 45, joista neljä työllisyysaluetta on Pohjanmaan TE-toimiston alueella: Pohjanmaan työllisyysalue, Keski-Pohjanmaan työllisyysalue, Pietarsaaren seudun työllisyysalue sekä Suupohjan työllisyysalue.

Mistä löydän TE-palvelut Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla vuodesta 2025 alkaen?

Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jossa voit asioida sähköisesti.

Pohjanmaan TE-toimiston alueelle muodostuu neljä työllisyysaluetta: Pohjanmaan työllisyysalue, Keski-Pohjanmaan työllisyysalue, Pietarsaaren seudun työllisyysalue sekä Suupohjan työllisyysalue.

  • Pohjanmaan työllisyysalueen muodostavat Kaskinen, Korsnäs, Laihia, Maalahti, Mustasaari, Närpiö, Uusikaarlepyy, Vaasa ja Vöyri. Alueen vastuukuntana toimii Vaasa. 
  • Keski-Pohjanmaan työllisyysalueen muodostavat Halsua, Kannus, Kaustinen, Kokkola, Lestijärvi, Perho, Toholampi, Veteli. Vastuukuntana toimii Kokkola. 
  • Pietarsaaren seudun työllisyysalueen muodostavat Kruunupyy, Luoto, Pietarsaari ja Pedersöre. Vastuukuntana toimii Pietarsaari. 
  • Kristiinankaupunki on osa Suupohjan työllisyysaluetta. Työllisyysalue järjestää työllisyyspalvelut kuntayhtymämallilla. 

Toimipisteiden yhteystiedot päivitetään Työmarkkinatorille sekä TE-palveluiden verkkosivuille myöhemmin.

Mistä tiedän, missä toimipisteessä minun kuuluu jatkossa asioida?

Valitse toimipiste asuinkuntasi perusteella. Jos asuinkunnassasi ei ole toimipistettä, voit hakeutua oman alueesi lähimpänä olevaan toimipisteeseen. Voit hoitaa lähes kaiken asioista myös etänä Työmarkkinatorin Asioinnin kautta.

Päivitetyt toimipisteet aukioloineen ja yhteistietoineen tullaan päivittämään lähemmin loppuvuoden aikana.

Palvelut ja asiakkuus

Palvelevatko TE-toimistot normaalisti vuoden 2024 loppuun saakka?

Pohjanmaan TE-toimisto palvelee asiakkaitaan 31.12.2024 asti. Joulun ja uudenvuoden välinen aika voi tarkoittaa muutoksia aukioloajoissamme lomien ja järjestelmämuutoksien vuoksi. Mahdollisista aukioloaikojen muutoksista informoidaan lähemmin.

Miten ilmoittaudun työnhakijaksi 1.1.2025 jälkeen?

Työmarkkinatorin Asiointi -verkkopalvelussa voit jatkossakin ilmoittautua työnhakijaksi tai ilmoittaa, jos sinut on lomautettu.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää verkkopalveluja, käy kotikuntasi työvoimapalveluiden palvelupisteessä. Yhteystiedot löydät kunnan verkkosivuilta. Tiedot tulevat päivittymään kuntien sivulle loppuvuoden aikana.

Pitääkö minun TE-toimiston henkilöasiakkaana tehdä jotain asiakkuuden siirtymiseksi?

Ei tarvitse. Asiakkuutesi siirtyy automaattisesti uudelle työvoimaviranomaiselle eli kotikunnallesi vuoden vaihteessa.

Asiakkuuteesi liittyvät palvelut sekä työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet jatkuvat myös normaalisti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että työllistymissuunnitelmasi pysyy voimassa tai jos olet työvoimakoulutuksessa, se toteutuu sovitulla tavalla.

Säilyykö minulla sama asiantuntija jatkossa, kenen kanssa asioida?

Pohjanmaan TE-toimiston henkilöstö siirtyy työskentelemään kuntiin ja jatkaa työnhakijoiden ja työnantajien palvelemista tulevaisuudessakin - asiantuntemus ei katoa. Sinua palvellut TE-toimiston asiantuntija kuitenkin mahdollisesti vaihtuu.

TE-toimiston yhteystiedot (sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot) toimivat vuoden 2024 loppuun asti.

Mitkä kaikki asiat muuttuvat työnhakijan näkökulmasta ja miten?

Asiakkaille muutos näkyy lähinnä palveluista vastaavan tahon muuttumisena ja joltain osin mahdollisina muutoksina palveluiden sisällöissä. Lakisääteisiin palveluihin ja niihin liittyviin oikeuksiin ja velvollisuuksiin ei kuitenkaan pääsääntöisesti tule muutoksia. Muutos ei edellytä asiakkailta toimenpiteitä eikä asiakkaiden tarvitse huolehtia palvelujensa jatkuvuudesta.

Asiakkaana noudatat TE-toimistossa jo laadittua työllistymissuunnitelmaa tehtävineen, jotka ovat edelleen velvoittavia työllisyysalueelle siirtymisen jälkeen. Sovimme asiakkaidemme kanssa loppuvuonna tapaamisten ym. ajankohdat ja vuodenvaihteen jälkeen työllisyysalueen asiantuntija on tarvittaessa yhteydessä sinuun jatkotoimenpiteistä.

Onko joitain velvoitteita työttömyystuen saamiseksi?

Uudistus ei vaikuta työttömän työnhakijan oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi, olet oikeutettu työttömyysturvaan, jos täytät sen edellytykset. Oikeuteesi saada työttömyysturvaa   vaikuttaa se, työskenteletkö palkansaajana, toimitko yrittäjänä, työllistytkö omassa työssä tai oletko opiskelija. Myös tekemäsi työn määrällä ja kestolla on merkitystä. Työttömyysturva on tarkoitettu taloudelliseksi tueksi siksi aikaa, kun työtön etsii uutta työtä. Erilaisia työttömyysturvan muotoja ovat Kelan maksama työmarkkinatuki, Kelan maksama peruspäiväraha heille, joilla on enemmän työkokemusta ja ansiopäiväraha työttömyyskassan jäsenille.

Pysyvätkö samat työnhakuvelvoitteet?

Kyllä pysyvät. Työnhakuvelvollisuudella tarkoitetaan työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan sisältyvää työnhakijan velvollisuutta hakea työmahdollisuuksia tarkastelujakson kuluessa työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä. Työnhakuvelvollisuuden sisällyttämisestä työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan säädetään JTYPL 3 luvun 3 §:ssä.

Työnhakuvelvollisuuden asettamisen ns. ”pääsääntö” muodostuu edellä mainitun pykälän 1 momentin perusteella, jonka mukaan työttömän ja työttömyysuhan alaisen työnhakijan työllistymissuunnitelmaan tulee sisällyttää kolme sellaista kuukauden kestävää tarkastelujaksoa, jonka aikana työnhakijan on haettava neljää työmahdollisuutta.

Mitä tapahtuu yritysasiakkaiden palveluille?

Tällä hetkellä Pohjanmaan TE-toimisto tarjoaa yritysasiakkaille monipuolista palvelua niin henkilöstön rekrytointiin ja kehittämiseen kuin vähentämiseenkin liittyen. Työnvälitys on tärkein tehtävämme. Tarjoamme tukea rekrytointiprosesseissa, mahdollistamme työntekijöiden kouluttamisen suoraan työnantajan tarpeeseen (mm. Täsmä- ja RekryKoulutus) sekä tuemme ja neuvomme työnantajia ja yrityksiä erilaisissa muutosturva-asioissa. Uusille yrittäjille tai yritystoimintaa suunnitteleville on tarjolla tukea ja ohjausta mm. yrittäjyyskokeilujen ja yrittäjyysvalmennuksien sekä starttirahan muodossa. Edellisten lisäksi TE-toimistot tarjoavat tukea kansainväliseen rekrytointiin ja työnvälitykseen, EURES-asiantuntijat tukevat rekrytoinneissa EU/ETA-alueella. 

1.1.2025 alkaen yritysasiakkaiden lakisääteisiin palveluihin liittyvissä asioissa voitte kääntyä työllisyysalueenne yritysasiantuntijoiden puoleen. Kukin työllisyysalue informoi tarjoamistaan yritysasiakkaiden palveluista lähempänä muutosta.

 

Lue lisää

Aiheesta muualla