Myndighetsposten skickas i första hand digitalt från och med början av 2026

  • Nyheter

Från och med början av nästa år får myndiga personer som loggar in i myndigheternas elektroniska tjänster automatiskt i bruk Suomi.fi- meddelanden. Om du inte ännu har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden tas de i bruk nästa år när du loggar in i någon myndighets e-tjänst. Efter detta får du din myndighetspost digitalt till Suomi.fi-meddelanden. Om du vill kan du dock välja att fortfarande få posten i pappersform.

Om du tidigare i samband med Suomi.fi-identifikationen har gett ditt samtycke till att använda Suomi.fi-meddelanden får du myndighetsposten digitalt redan nu. Efter årsskiftet behövs inget separat samtycke.

Om du inte vill få myndighetspost digitalt, trots att du använder myndigheternas e-tjänster, kan du meddela detta när du loggar in i en myndighets e-tjänst. Efter att anmälan har gjorts skickas din myndighetspost till dig som papperspost. Om du fortsätter att använda e-tjänster efter att du valt papperspost, börjar du få myndighetspost igen digitalt sex månader efter att du gjort anmälan.

Om du inte använder någon myndighets e-tjänster får du även i fortsättningen myndighetsposten som papperspost. Om du vill kan du ta Suomi.fi-meddelandena i bruk senare.

I början av nästa år kan myndighetsposten ännu inte tas emot i de privata digitala posttjänsterna. Detta blir möjligt när den nödvändiga lagstiftningen har antagits och den tekniska beredskapen är i skick. Målet är att myndighetsposten under 2026, om man så vill, också ska kunna styras till en privat digital posttjänst.

Mer information

Projektet för genomförande av prioritering av digital myndighetskommunikation, Prioritera Digitalt-projektet, 2024–2027 (dvv.fi)