Myndighetsposten skickas i första hand digitalt från och med början av 2026
- Nyheter
Från och med början av nästa år får myndiga personer som loggar in i myndigheternas elektroniska tjänster automatiskt i bruk Suomi.fi- meddelanden. Om du inte ännu har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden tas de i bruk nästa år när du loggar in i någon myndighets e-tjänst. Efter detta får du din myndighetspost digitalt till Suomi.fi-meddelanden. Om du vill kan du dock välja att fortfarande få posten i pappersform.
Om du tidigare i samband med Suomi.fi-identifikationen har gett ditt samtycke till att använda Suomi.fi-meddelanden får du myndighetsposten digitalt redan nu. Efter årsskiftet behövs inget separat samtycke.
Om du inte vill få myndighetspost digitalt, trots att du använder myndigheternas e-tjänster, kan du meddela detta när du loggar in i en myndighets e-tjänst. Efter att anmälan har gjorts skickas din myndighetspost till dig som papperspost. Om du fortsätter att använda e-tjänster efter att du valt papperspost, börjar du få myndighetspost igen digitalt sex månader efter att du gjort anmälan.
Om du inte använder någon myndighets e-tjänster får du även i fortsättningen myndighetsposten som papperspost. Om du vill kan du ta Suomi.fi-meddelandena i bruk senare.
I början av nästa år kan myndighetsposten ännu inte tas emot i de privata digitala posttjänsterna. Detta blir möjligt när den nödvändiga lagstiftningen har antagits och den tekniska beredskapen är i skick. Målet är att myndighetsposten under 2026, om man så vill, också ska kunna styras till en privat digital posttjänst.