Viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti vuoden 2026 alusta alkaen

  • Uutinen

Ensi vuoden alusta alkaen kaikki täysi-ikäiset, jotka käyttävät viranomaisten sähköisiä asiointipalveluita, saavat Suomi.fi-viestit automaattisesti käyttöönsä. Jos sinulla ei vielä ole Suomi.fi-viestejä käytössäsi, ne otetaan käyttöön automaattisesti, kun kirjaudut ensi vuoden puolella jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Tämän jälkeen saat viranomaispostisi digitaalisesti Suomi.fi-viesteihin. Halutessasi voit kuitenkin valita, että saat postin edelleen paperisena.

Jos olet antanut Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä suostumuksesi Suomi.fi-viestien käyttöön, saat viranomaispostin digitaalisesti jo nyt. Vuodenvaihteen jälkeen erillistä suostumusta ei enää tarvita.

Jos et halua saada viranomaispostia digitaalisesti, vaikka käytät viranomaisten sähköisiä asiointipalveluita, voit ilmoittaa siitä, kun kirjaudut jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Ilmoituksen tekemisen jälkeen viranomaispostisi lähetetään sinulle paperipostina. Jos jatkat sähköisten asiointipalveluiden käyttämistä paperipostin valitsemisen jälkeen, alat saada viranomaispostin jälleen digitaalisesti kuuden kuukauden kuluttua ilmoituksen tekemisestä.

Jos et käytä minkään viranomaisen sähköisiä asiointipalveluita, saat viranomaispostin jatkossakin paperipostina. Voit halutessasi ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön myöhemmin.

Ensi vuoden alussa viranomaispostia ei voi vielä vastaanottaa yksityisiin digipostipalveluihin. Tämä tulee mahdolliseksi sitten, kun tarvittava lainsäädäntö on hyväksytty ja tekniset valmiudet ovat kunnossa. Tavoitteena on, että vuoden 2026 aikana viranomaispostin voisi halutessaan ohjata myös yksityiseen digipostipalveluun.

Aiheesta muualla

Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke, 2024–2027 (dvv.fi)