Försäkringsförmedlare
"Om försäkringsbranschen intresserar lönar det sig inte att fundera för mycket på om den egna bakgrunden eller examen är lämplig, eftersom man hamnar i den här branschen utifrån mycket olika utgångspunkter. Försäkringsförmedlarna har blivit en mycket mångsidig skara under årens lopp."
- Katja Kurkinen
- Försäkringsförmedlare i Pohjola Vakuutus Oy.
- Utexaminerad restonom från Rovaniemi yrkeshögskola och har avlagt högre YH-examen i service management för restonomer.
- 16 års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar som försäkringsförmedlare för Pohjola Försäkring, dvs. säljer försäkringar till företags- och privatkunder. Jag avviker från den traditionella försäkringsförmedlaren på så sätt att sociala medier är en mycket stor del av mitt arbete och min kundanskaffning.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Jag studerade till restonom och arbetade sedan på en bar och i en hotellreception. Det ingick nattskift i båda arbetena, vilket jag inte riktigt gillade. Under ett nattskift hade jag tid att titta på lediga arbetsplatser och jag märkte att Andelsbanken sökte en kundrådgivare. Jag sökte jobbet och var en av de två bästa efter intervjurundan, men blev inte vald. Lyckligtvis ringde intervjuarna ännu tillbaka och erbjöd mig möjligheten att pröva på att jobba som försäkringsförmedlare, eftersom de trodde att jag också skulle klara det jobbet.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Jag börjar arbetsdagen med att läsa e-postmeddelanden och svara på dem. Jag börjar vanligtvis kontakta kunder på förmiddagen efter klockan 10, dvs. jag ringer eller skickar meddelanden till dem på nätet. Samtidigt kan jag uppdatera sociala medier. Jag inleder ofta kundmötet med en intervju där vi går igenom kundens livssituation, egendom och försäkringsbehov. Därefter räknar jag ut en offert till kunden. I allmänhet sker allt på distans, men en del företagskunders försäkringsärenden förutsätter möten på plats. När jag har räknat ut offerten går jag igenom den tillsammans med kunden. Ibland måste jag också ringa efter offerter.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Jag arbetar hemma och ibland i kundens lokaler. Jag får själv bestämma arbetstiderna och arbetstiden styrs snarare av försäljningsmålen än av klockslagen.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Det är svårt att karakterisera en typisk försäkringsförmedlare, men man måste kunna arbeta självständigt. I detta arbete måste man hela tiden påminna sig själv om att resultatet endast beror på en själv. Man kan inte leva för länge i känslan av eufori om man har lyckats göra en stor affär, eftersom man alltid måste tänka på följande vecka och månad. För många blir friheten en stötesten, särskilt om man kommer till branschen från ett bekant och tryggt lönearbete.
Det är viktigt att hitta sin egen arbetsstil. Olika försäljare tilltalar olika kunder. Själv utnyttjar jag sociala medier, men någon annan representant upplever det inte alls som sitt sätt att arbeta. Hen föredrar att besöka företag och olika evenemang för att presentera sig och utnyttja sina befintliga kontakter.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa är att jag själv kan påverka mängden arbete och inkomster samt arbetstiderna.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Arbete som baserar sig på provisionslön stressar när man själv har svårigheter i sitt privatliv. Om resurserna är knappa är det svårt att uppnå resultatmålen. Försäkringsförmedlaren får inte heller till exempel semesterpenning eller moderskapsdagpenning. Detta innebär att man själv måste ta hand om många saker som gäller ekonomisk trygghet.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli försäkringsförmedlare?
Det första året som försäkringsförmedlare kan vara utmanande när man har mycket att lära sig och det ännu inte har uppstått några fasta kundrelationer. Det lönar sig att ge sig själv lite tid att lära sig och hitta sin egen arbetsstil.
Om försäkringsbranschen intresserar lönar det sig inte att fundera för mycket på om den egna bakgrunden eller examen är lämplig, eftersom man hamnar i den här branschen utifrån mycket olika utgångspunkter. Försäkringsförmedlarna har blivit en mycket mångsidig skara under årens lopp. Kvinnornas andel i branschen har ökat och till exempel en försäkringsförmedlare med invandrarbakgrund är inte längre något undantag.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
E-tjänsternas roll kommer att öka och förändra branschen. De ersätter inte allt umgänge ansikte mot ansikte, men betonar försäkringsförmedlarens expertroll. Försäkringsförmedlarens uppgift är att se helheten och observera till exempel ändringsbehov som beror på överlappande försäkringar.
Bild: Tuomas Mäkelä