Konduktör
"Jag rekommenderar detta yrke särskilt för dem som är intresserade av tåg och tillhörande teknik samt arbete med människor. Håll sinnet öppet för nya saker och bekantskaper. En sådan attityd krävs i konduktörsyrket."
- Jaakko Rainio
- Konduktör i VR-Yhtymä Oyj.
- Har genomgått en konduktörskurs som arbetsgivaren ordnat och utexaminerats som närtrafikkonduktör och senare till fjärrtrafikkonduktör.
- Tio års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag är konduktör på VR:s fjärrtåg. Till mina arbetsuppgifter hör att sörja för passagerarsäkerheten, kundservice och biljettkontroll. Jag ansvarar för att kunderna flyttar sig från en plats till en annan så smidigt som möjligt, till exempel genom att ordna bytesförbindelser. Innan avgång kontrollerar jag till vissa delar tågets tekniska funktion och säkerställer att tåget är i sådant skick att kunderna tryggt kan åka med.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Vid sidan av universitetsstudierna arbetade jag vid Penningautomatföreningen. Jag bytte huvudämne ett par gånger, blev studieledig och fortsatte mitt arbete vid RAY. I något skede började jag tröttna på att stirra på roulettehjulet på natten. Jag sökte jobb som tågförsäljare vid VR-koncernen och jag valdes till uppgiften. Jag hann arbeta som tågförsäljare en tid tills tågförsäljarnas arbete upphörde helt. Jag hade hunnit inspireras av att arbeta med spårtrafik, så jag sökte till VR:s konduktörskurs för närtrafik.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
En typisk arbetsdag börjar tidigt på morgonen till exempel klockan fyra. Arbetsskiftet inleds med att granska inventarierna ute och inne. När platserna är i skick välkomnas resenärerna. Under dagen kontroller jag biljetter, söker efter försvunnet bagage, ordnar fortsatta förbindelser för kunderna och möter livet från alla håll. Arbetsveckorna rymmer överraskande situationer och möten med olika slags människor. Ibland måste man också hantera ordningsproblem.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Min arbetsmiljö är tåg, bangården och stationsområdet. Dessutom kan konduktören bli tvungen att utföra tekniska underhållsåtgärder mellan vagnarna. Det lönar sig att beakta att man måste stå och gå mycket i detta yrke.
Konduktörens arbete är oregelbundet treskiftesarbete. Arbetsdagens längd varierar mellan 6–15 timmar, men det vanligaste skiftet är 10–14 timmar. Det finns varierande arbete alla sju dagar i veckan. Långa arbetsskift medför också långa ledigheter. Vi har knappt något nattarbete i Joensuu, så Joensuu är i det avseendet ett lämpligt val för mig.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Det är bra om konduktören har ett optimistiskt och öppet sinne. Jag skulle säga att man måste vara nyfiken och intresserad av att möta olika människor. Konduktörerna är en gedigen yrkesgrupp som med sin egen personlighet klarar av många olika situationer.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Variation, ingen arbetsdag är likadan. Det känns belönande när jag i en utmanande situation får fram människorna på ett säkert sätt till deras destination.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Det kan hända att man ibland arbetar 4–5 dagar i rad. Långa arbetsskift kräver mer av uthålligheten än normalt. Jag upplever dock inte att något skulle irritera mig särskilt mycket i detta yrke.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli en konduktör?
Jag rekommenderar detta yrke särskilt för dem som är intresserade av tåg och tillhörande teknik samt arbete med människor. Håll sinnet öppet för nya saker och bekantskaper. En sådan attityd krävs i konduktörsyrket.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Under de senaste tio åren har det digitala hoppet i konduktörsyrket varit enormt. Samma utveckling kommer säkert att fortsätta även i framtiden. Trots detta tror jag att framtiden för vår yrkesgrupp är stabil.