Lärare inom textil- och modebranschen
"Så länge vi alla klär på oss på morgonen behövs också kunskaper i att tillverka kläder. På samma sätt behövs också lärare inom textil- och modebranschen. Grunderna för tillverkningen av kläder i kombination med aktuella digitala färdigheter ger en utmärkt grund för att arbeta med mångsidiga uppgifter inom beklädnadsbranschen."
- Mia Turunen
- Lärare inom textil- och modebranschen vid Mellersta Nylands utbildningssamkommun Keuda.
- Utexaminerad artenom inom beklädnadsbranschen (YH) från Tavastlands yrkeshögskola och vestonom (högre YH) från yrkeshögskolan Metropolia samt avlagt specialyrkesexamen för modellmästare vid yrkesläroanstalten för servicebranscherna i Roihuvuori och pedagogiska studier för lärare vid yrkespedagogiska lärarhögskolan HAMK.
- 21 års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar som yrkeslärare inom textil- och modebranschen på andra stadiet, dvs. ansvarar för planeringen och genomförandet av undervisningen för grundexamens- och yrkesexamensstuderande vid Keudas verksamhetsställe i Träskända.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Som barn drömde jag om att bli handarbetslärare. Jag sökte till institutionen för hantverk vid Helsingfors universitet två gånger, men kom inte in. I yrkeshögskolans studier inom beklädnadsbranschen var jag särskilt intresserad av att skapa klädmönster, och arbetet inom industrin kändes fascinerande. I början av karriären arbetade jag som modellmästare på en klädfabrik. Senare fortsatte resan till inköpsavdelningen vid en centralaffär. Höjdpunkten i min karriär är kanske ett produktutvecklingsprojekt med utländska underleverantörer i Kina, Indien och Bangladesh. I projektet förbättrades klädernas dimensionering och passform så att de lämpade sig bättre för den finländska kvinnans kropp.
Efter flera ansökningsomgångar fick jag avlägga pedagogiska studier för lärare, och jag har arbetat som lärare på heltid sedan 2015. Med tanke på detta i efterhand är jag mycket nöjd med att resan till lärarutbildningen har varit längre än planerat.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
En typisk arbetsvecka består av fyra undervisningsdagar vid läroanstalten och en arbetsdag då jag planerar undervisningen, följer upp hur studerandenas studier framskrider, förbereder utbildningsavtal och gör arbetsplatsbesök.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Undervisningsarbetet sker i läroanstaltens lokaler. Jag handleder studerande sex och en halv timme per dag. Före och efter undervisningen sköter jag ofta blandade uppgifter, såsom utvärdering av övningsarbeten, e-post och annan kommunikation samt möten. Arbetet utförs dock oftast inom kontorstid.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Lärararbetet är mycket varierande. Utöver grundläggande färdigheter i att tillverka kläder och handledning av olika studerande sker det mycket i vardagen. Eftersom de studerandes åldersfördelning är 16–60 år kräver arbetet också goda interaktionsfärdigheter. Arbete med unga förutsätter en större roll som fostrare, medan de äldre studerande kan ha mycket målinriktade karriärmål. De har till exempel kommit för att skaffa sig ett nytt yrke som företagare inom sybranschen. Samarbetet mellan läroanstalten och arbetslivet samt de studerandes arbetslivsperioder kräver mycket förhandsplanering. Färdigheter i tidshantering och organisering av det egna arbetet är viktiga för en smidig vardag.
Vad är det bästa med ditt yrke?
De bästa sidorna med läraryrket är det mångsidiga arbetet, möjligheten att utveckla undervisningen enligt tidens anda samt att nätverka med aktörer inom den egna branschen. I takt med att digitaliseringen har ökat har jag kunnat upprätthålla mina egna modellmästarfärdigheter och även lära mig nytt. Vid sidan av digitala klädmönster har jag fått en ny passion: 3D-modellering. Under arbetsplatsbesöken har jag fått bekanta mig med intressanta företag. Senast besökte jag en fabrik som tillverkade skottsäkra västar. I Mästare-tävlingsverksamheten får jag nätverka med lärare inom branschen.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
En baksida med yrket som jag kan nämna är att arbetet tidvis är ansträngande. Att vara ansvarig lärare medför rollen som medvandrare, och ibland väger utmaningarna i de ungas liv också tungt på de egna axlarna. Yrkesmässigt är det en utmaning att man i grundskolan inte längre undervisar i textilhantverk i samma omfattning som i min egen ungdom. Det finns många skillnader i studerandenas hantverksfärdigheter. Man lär sig ofta för första gången de grundläggande färdigheter som behövs vid tillverkningen av kläder, såsom att klippa tyg, rita med en stor linjal och beräkna proportioner.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli lärare inom textil- och modebranschen?
Jag uppmuntrar dem som överväger att arbeta som yrkeslärare att vara modig och hoppa in i skolvärlden. Textil- och modebranschen är mer än bara mode. Under arbetslivsperioderna får studerandena bekanta sig med teater- och filmproduktioner, tillverkning av arbetskläder och specialprodukter samt naturligtvis olika designstudior och sömnadsavdelningar. Många slags kompetens behövs för att branschen ska utvecklas och för att kompetensen ska bli mångsidigare.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Så länge vi alla klär på oss på morgonen behövs också kunskaper i att tillverka kläder. På samma sätt behövs också lärare inom textil- och modebranschen. Grunderna för tillverkningen av kläder i kombination med aktuella digitala färdigheter ger en utmärkt grund för att arbeta med mångsidiga uppgifter inom beklädnadsbranschen. Jag uppmuntrar därför de studerande att fortsätta sina studier efter grundexamen, inte bara vid högskolor inom beklädnadsbranschen, utan också inom handelsbranschen.
De senaste årens trender, såsom cirkulär ekonomi och hållbar utveckling, har åter lyft fram reparationssömnadens betydelse för konsumenterna. Måttbeställd sömning och reparationstjänster behövs nu och i framtiden. I takt med att digitaliseringen ökar blir efterfrågan på klädkunnande mångsidigare. Till exempel för videospelsproduktioner anställs redan nu dräktplanerare som förstår tillverkningen av kläder och människokroppens anatomi. Utnyttjandet av 3D-modellering i processen för planering och tillverkning av kläder utvecklas enormt under de närmaste åren.