Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Webbutiksansvarig

Intervjuer Publicerad

"Jag tycker om att arbeta med vackra saker och se hur våra kunder skapar fantastiska kläder och inredningstextilier av våra tyger. Det inspirerar mig och många andra att se resultaten i sociala medier. För många är det en kär hobby att sy och det är trevligt att vara en del av den glädje som hobbyn ger. Även positiv respons värmer sinnet."

Verkkokauppavastaava Elina Nissinen
  • Elina Nissinen
  • Webbutiksansvarig vid Nuppu Print Company Oy.
  • Utexaminerad formgivare från yrkeshögskolan Savonia.
  • 12 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag är webbutiksansvarig på ett företag som huvudsakligen säljer och tillverkar olika textilprodukter och trycksaker. I mitt arbete ingår att hantera kundernas beställningar, sköta kundservicen och underhålla webbutiken. Att hantera beställningar innebär till exempel att klippa, packa och posta tyger. Kunderna betjänas till största delen per e-post. Att underhålla webbutiken innebär att granska produkternas saldon samt uppdatera produktsortimentet.

Eftersom jag arbetar på ett litet företag ingår vid behov allt möjligt annat i mina uppgifter, såsom att agera modell vid fotograferingar samt att ställa fram och sälja produkter vid olika evenemang.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Ända sedan jag var barn har jag vetat att jag vill arbeta med hantverk, men jag började syssla med textilier först under studietiden. Jag blev ivrig att börja sy när jag var gravid, eftersom det då var väldigt populärt att sy barnkläder i Finland. Före detta hade jag ett företag som sömmerska, arbetade på en tvättinrättning och som försäljare i en butik med motorcykelutrustning som också hade en nätbutik. När Nuppu sökte en webbutiksansvarig märkte jag att jag i denna arbetsuppgift kunde utnyttja den kompetens och arbetserfarenhet som jag samlat på mig under de senaste åren.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

I arbetsrummet börjar jag dagen med att kolla e-post och sköta webbutikens beställningssystem. Jag kontrollerar de nya beställningarna och svarar på e-postmeddelanden från kunder och börjar sedan behandla beställningarna.

Jag skriver ut en lista med information om alla beställda produkter och sedan klipper jag alla beställda tyger samtidigt. Jag kontrollerar också tygsaldon när jag märker att det finns knappt om något tyg. Efter att jag klippt tygen sorterar jag dem enligt beställning. Jag packar beställningarna i silkespapper och paketerar omsorgsfullt så att slutresultatet blir så vackert som möjligt. Till sist för jag paketen till posten i nedre våningen.

I slutet av arbetsdagen gör jag arbeten som hör ihop med att underhålla webbutiken, såsom att sätta mer tyger till försäljningen. Ett litet företag har också många olika slags organiseringsuppgifter.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag jobbar på vårt kontor och hemma. Jag kan vanligtvis hålla en distansdag i veckan. På kontoret blir man exponerad för textildamm, så jag skulle inte rekommendera detta arbete till allergiker eller astmatiker.

Arbetstiden är flexibel, men min arbetsdag påverkas av att posten stänger kl. 17, eftersom dagens beställningar måste postas före det. På evenemang, såsom mässor, blir arbetsdagarna långa.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I arbetet som webbutiksansvarig är det en fördel att vara systematisk och noggrann samt ha problemlösningsförmåga. Man behöver kunna sköta flera beställningar samtidigt och måste beakta många olika saker innan man skickar beställningen. Jag är för tillfället den enda anställda på vårt kontor, så jag måste agera självständigt. Även stresstålighet behövs, eftersom en försäljningskampanj kan leda till hundratals beställningar under ett veckoslut och kunden förväntar sig att få produkterna så snart som möjligt.

Kundserviceuppgifterna förutsätter att man kommer överens med olika slags människor. Arbetet kräver också god fysisk kondition, eftersom jag rör mig mycket mellan lagret och förpackningsrummet och ofta måste lyfta tunga paket. Fingerfärdighet behövs särskilt vid paketering.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag tycker om att arbeta med vackra saker och se hur våra kunder skapar fantastiska kläder och inredningstextilier av våra tyger. Det inspirerar mig och många andra att se resultaten i sociala medier. För många är det en kär hobby att sy och det är trevligt att vara en del av den glädje som hobbyn ger. Även positiv respons värmer sinnet.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Ibland finns det stunder när arbetet känns enformigt. Till exempel då när det finns så många beställningar att jag bara klipper och paketerar tyger flera dagar i sträck eller måste räkna tygmängderna före en stor försäljningskampanj.

I ett litet företag kan man ibland känna sig ensam, eftersom jag emellanåt är den enda på kontoret i flera dagar. På mässorna får man däremot vara social. Å andra sidan kräver de mycket arbete, eftersom förberedelserna tar tid, de håller på hela veckoslutet och det blir långa dagar.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli webbutiksansvarig?

Arbetsbeskrivningen i näthandelsbranschen beror på hur stort företaget är. Det kan hända att en anställd i en stor webbutik bara packar produkter, medan en anställd i en liten butik måste hantera hela beställningsprocessen. Den som ansvarar för en liten webbutik får värdefull erfarenhet av många olika uppgifter, som kan vara till nytta även senare.

Man skulle kunna tro att kundrelationerna i en webbutik är opersonliga, men åtminstone för min egen del stämmer det inte. Vi har många stamkunder som känns bekanta även om vi aldrig har träffats, eftersom jag har lärt mig deras preferenser under årens lopp. Det är också intressant att följa sambandet mellan försäljning och produktplacering i webbutiken.

Det är bra att vara medveten om att det finns få arbetsplatser inom textilbranschen. Det är synd, eftersom Finland har haft stark kompetens inom textilbranschen, men produktionen har till största delen flyttat utomlands. Företagande är ofta det vanligaste alternativet för sysselsättning inom branschen, men det är inte en lätt väg.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Webbutiken har kommit för att stanna. Däremot kan man observera att handarbetets popularitet går i vågor, eftersom hobbyer gallras bort först under ekonomiskt strikta tider. Jag tror ändå att högklassiga och hållbara material som planerats i Finland i framtiden kommer att vara populärare än oetiskt snabbmode.

Dela artikeln