Fastighetssekreterare
Fastighetssekreterarna sköter kontors- och kundserviceuppgifter i företag inom fastighetsbranschen. Arbetet förutsätter grundläggande kunskaper om fastighetsbranschen, kundbetjäningsfärdigheter och organiseringsförmåga. Fastighetssekreterare arbetar i huvudsak på företag som sysslar med fastighetsskötsel, men även på disponentföretag och hos kommuner.
Fastighetsservice- och disponentföretag och kommuner.
I arbetet som fastighetssekreterare behövs kundbetjäningsfärdigheter samt kännedom om baskunskaper och praxis inom fastighetsbranschen. I yrket måste man kunna utarbeta olika dokument och avtal. Man bör kunna använda datateknik och kontorsprogram.
I skötseln av uppgifterna har man nytta av goda interaktionsfärdigheter och språkkunskaper. Man bör kunna arbeta både i grupp och självständigt, men man bör också ha organisationsförmåga, vara noggrann och punktlig. Om uppgifterna omfattar bokföring och ekonomiförvaltning ska fastighetssekreteraren också behärska ärenden i anslutning till dessa.
Arbetet kan ibland vara hektiskt, vilket förutsätter god stresstålighet och flexibilitet. Fastighetsservicebranschen är en bransch som utvecklas snabbt och där de som arbetar förutsätts följa utvecklingen inom branschen.
Grundutbildningen för en fastighetssekreterare kan till exempel vara grundexamen i affärsverksamhet (merkonom), som kan avläggas vid yrkesläroanstalter på andra stadiet. Examen kan också avläggas på läroavtal. Fastighetsbranschens Utbildningsstiftelse ordnar utbildning som leder till examen för fastighetssekreterare (KISI).
På yrkeshögskola kan man avlägga yrkeshögskoleexamen inom företagsekonomi, tradenom (YH).
Medianlön
2548 €/m
Privata sektorn
2547 €/m
Offentliga sektorn
2549 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.