Kommunikationsexpert
En kommunikationsexpert har en central roll i genomförandet av ett företags eller annan organisations kommunikation. Kommunikationsexpertens arbete består av intern och extern kommunikation om företaget eller organisationen och dess verksamhet. I yrket behövs god skriftlig och muntlig uttrycksförmåga samt interaktionsfärdigheter, konsten att uppträda och organisationsfärdigheter.
Företag samt kommunikations-, medie- och reklambyråer, läroanstalter, vetenskapliga institut, offentlig förvaltning, organisationer och föreningar.
Kommunikationsexperternas arbetsbeskrivningar och arbetsuppgifter varierar mycket inom branschen. I en liten organisation eller ett litet team förutsätts kommunikationsexperten ha mångsidig kompetens. I stora organisationer eller team kan uppgifterna fokusera på till exempel intern eller extern innehållsproduktion, mediarelationer, varumärkeshantering eller webbkommunikation.
Kommunikationsexpertens uppgift förutsätter grundliga kunskaper om själva arbetsgivaren och dess verksamhetsmiljö. God skriftlig och muntlig uttrycksförmåga samt allmänbildning är väsentliga för uppgifter inom kommunikation. I yrket krävs goda datatekniska färdigheter samt behärskande av redskap som behövs i kommunikationen, såsom kameror och videoinspelningsutrustning.
I yrket behövs initiativförmåga, ansvarsfullhet, systematiskhet samt förmåga att anpassa sig till föränderliga situationer. Ett utåtriktat sinne ger många fördelar, eftersom yrket ofta kräver förmåga att uppträda och kontakta även främmande människor. Språkkunskaper och god stresstålighet är också till fördel, eftersom tidtabellerna ibland kan vara strikta.
På universitet kan man studera kommunikation. Läroämnenas namn varierar från informationslära till journalistik, kommunikation osv. Högre högskoleexamina är till exempel filosofie magister, konstmagister, politices magister och magister i samhällsvetenskaper.
På yrkeshögskola kan man studera kommunikation och avlägga medianomexamen, en yrkeshögskoleexamen inom kultur (YH). Flera institut och organisationer inom kommunikationsbranschen ordnar fortbildning och tilläggsutbildning.
Medianlön
4009 €/m
Privata sektorn
4053 €/m
Offentliga sektorn
3880 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.