Marknadsföringschef
En marknadsföringschef ansvarar för planeringen och genomförandet av ett företags marknadsföring. Till uppgifterna hör till exempel att främja försäljning, göra marknadsundersökningar, utarbeta och genomföra reklamkampanjer samt sköta kundrelationer. Det finns arbetsplatser i företag inom olika branscher. I yrket måste man vara väl förtrogen med företagets bransch, produkter eller tjänster och kunder. I arbetet behövs kännedom om affärsverksamhet och marknadsföring.
Företag inom olika branscher.
En marknadsföringschef ska ha god kännedom om företagets bransch samt företagets produkter och kunder. I yrket behövs marknadsföringskompetens och kreativitet samt förmåga att komma med idéer och analysera möjligheterna att förverkliga idéerna. God muntlig och skriftlig uttrycksförmåga är nödvändig.
Samarbets- och ledarskapsfärdigheter i yrket behövs. En marknadsföringschef förutsätts ta egna initiativ och arbeta självständigt. Yrket förutsätter ekonomiskt tänkande och förmåga att fatta beslut. Språkkunskaper och kännedom om kulturer är förutsättningar särskilt för personer som arbetar med internationella uppgifter. I yrket behövs ofta också god stresstålighet.
En marknadsföringschef har ofta en examen inom handel. Utbildningskraven varierar stort beroende på företagets storlek och bransch. En marknadsföringschef kan också ha en utbildning som anknyter till företagets bransch samt ha vidareutbildning som anknyter till marknadsföring och reklam.
Man kan studera ekonomi vid universitet. Den högre högskoleexamen är ekonomie magister. Lägre högskoleexamen är ekonomie kandidat. På yrkeshögskola kan man avlägga yrkeshögskoleexamen inom företagsekonomi, tradenom (YH). Grundexamen i affärsverksamhet (merkonom) kan avläggas vid yrkesläroanstalter på andra stadiet. När man samlat på sig kompetens kan man också avlägga yrkesexamen i affärsverksamhet och specialyrkesexamen. Yrkesexamen på andra stadiet kan också avläggas genom läroavtal.
Medianlön
4453 €/m
Privata sektorn
4491 €/m
Offentliga sektorn
3736 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.