Maskinchef
Maskinchefen fungerar som befälhavare på fartygets maskinavdelning och ansvarar för driften av maskineriet. Maskinchefer jobbar på passagerar- och lastfartyg samt isbrytare och bogserbåtar. Yrket kräver i synnerhet högt tekniskt kunnande, förmåga att fatta självständiga beslut och anpassning till fartygets lilla arbetsgemenskap.
Matkustaja-aluksilla, rahti-aluksilla, jäänmurtajilla, hinaajilla, koneteollisuudessa ja voimalaitoksissa.
Konepäällikön työ edellyttää korkeaa teknistä osaamista, nopeaa päätöksentekokykyä sekä kädentaitoja. Konepäällikön on pystyttävä toimimaan ja tekemään ratkaisuja itsenäisesti, hätäilemättä ja hermostumatta yllättävissäkin tilanteissa.
Konepäällikön on tultava hyvin toimeen alaistensa kanssa ja osattava toimia yhteistyössä muiden kanssa. Työ aluksissa vaatii sopeutumista pieneen työyhteisöön, jonka kanssa on tultava toimeen sekä työssä että vapaa-aikana.
Työajat asettavat omat ehtonsa perhe- ja muulle sosiaaliselle elämälle. Toisaalta pitkät vapaat antavat myös mahdollisuuden viettää pitkiä aikoja maissa. Työssä on sopeuduttava myös ajoittain keinuvaan työympäristöön. Työssä vaaditaan tietotekniikan hallintaa.
Englannin kielen hyvä hallinta on ulkomaanliikenteen työtehtävien hoitamisessa välttämätön. Suomalaisessa merenkulussa myös ruotsin kielen asema on vahva.
Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon insinööri (AMK) merenkulkuun suuntautuen. Myös merenkulkualan perustutkinto (vahtikonemestari) antaa valmiuden toimia konepäällikkönä tietyn tyyppisissä aluksissa.
Ylikonemestarin, konemestarin tai alikonemestarin pätevyyskirja riippuen aluksen miehityksestä. Eriasteisiin pätevyyskirjoihin vaaditaan soveltuvien opintojen lisäksi riittävä määrä työkokemusta (Asetus aluksen miehityksestä, laivahenkilökunnan pätevyydestä ja vahdinpidosta.)
Medianlön
5025 €/m
Privata sektorn
5025 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.