Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Distributionsförare

Intervjuer Publicerad

"Jag älskar rutiner. Jag vet alltid nästa dags rutter och arbetstiderna är alltid desamma.  Jag tycker också om att jag får göra mitt arbete mycket självständigt och jag trivs bra ensam i bilen."

Jakeluauton kuljettaja Tiia Nousiainen
  • Tiia Nousiainen
  • Distributionsförare i företaget Liuttu Logistiikka Oy.
  • Utexaminerad distributionsförare från Tammerfors vuxenutbildningscenter.
  • Nio års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag jobbar som distributionsförare, dvs. jag levererar olika försändelser till kunder. Jag kan till exempel leverera blommor eller en TV till dörren, föra matleveranser till skolan eller transportera en bröllopstårta till en festlokal. Numera kan man beställa hem nästan vad som helst.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Min farfar var långtradarchaufför och jag tänkte att jag också skulle bli någon slags chaufför. Jag övervägde först yrket som busschaufför men jag blev ändå distributionsförare eftersom att transportera människor kräver mycket mer än att transportera varor. För detta yrke behövs inte nödvändigtvis någon examen, men jag gick en nio månader lång utbildning vid Tammerfors vuxenutbildningscenter. I den ingick två månaders praktik där jag följde med en erfaren förare.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Min morgon börjar med att jag far och hämtar företagets bil. Därefter hämtar jag vanligen alla försändelser för dagen på en gång. Transportkoordinatorerna planerar rutten och antalet paket, och det är min uppgift att besöka alla ställen i tid.

Vanligtvis väger paketen högst cirka 20 kilo. Ibland kan destinationen verka utmanande till exempel på grund av vägens skick eller för att den är så trång. Då ringer jag ibland kunden och frågar om det ens är möjligt att köra ända fram. Ibland lämnar jag bilen vid vägkanten och går resten av biten med försändelsen. I slutet av dagen återlämnar jag företagets bil till vårt center.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Bilen är egentligen mitt kontor och jag till och med äter där rätt ofta. Jag har kört ganska mycket i samma områden i nio år så jag har bra koll på var man kan ta pauser. Vädret har stor inverkan på mitt arbete. Värme stör mig inte eftersom bilen har bra luftkonditionering, men halka på vintern är utmanande.

Jag arbetar vardagar mellan 8 och 16 eftersom jag på grund av mina barn vill arbeta dagtid.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Utbildning behövs inte nödvändigtvis men man måste ha ett B-körkort. Arbetet kräver slutledningsförmåga, förståelse för logistik samt naturligtvis ett intresse för kundservice. Arbetet är mycket självständigt eftersom man i allmänhet bara träffar kunder ett par minuter åt gången.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag älskar rutiner. Jag vet alltid nästa dags rutter och arbetstiderna är alltid desamma.  Jag tycker också om att jag får göra mitt arbete mycket självständigt och jag trivs bra ensam i bilen. Det är också underbart att se hur kunder gläds åt att till exempel få en blomleverans levererad till dörren.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

När jag började med detta jobb var jag tvungen att använda navigatorn mera. I början tog det lite längre tid att hitta rätt, men eftersom jag kör mycket i samma stad har jag börjat lära mig rutterna.

Väderförhållandena är ibland utmanande men då måste man bara köra sakta. Ibland när man levererar mat kan det hända att något skvättar eller att en sås kan ha läckt ut. Det är inte vi förare som packar försändelserna, men det är ändå vi som får respons om dem.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli distributionsförare?

Jag rekommenderar detta yrke, särskilt om man gillar att arbeta ensam. Branschen är mycket mansdominerad men även kvinnor klarar sig mycket bra i det här yrket.  Om leveranserna varit stora har jag många gånger fått hjälp av kunderna att bära.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Jag tror att det finns gott om arbete. Varor behöver levereras och människor beställer mer och mer på nätet. Man kan beställa hem allt från mat till mediciner, så jag tror inte att arbete tar slut inom den här branschen.

I framtiden kan bilbeståndet förändras. Vi har redan några elbilar i trafiken, men jag själv har ännu inte kört en sådan.

Bild: Katja Lehtinen

Fler intervjuer

Dela artikeln