Marknadsförings- och kommunikationschef

Intervjuer Publicerad

"Arbetsdagarna är väldigt olika och det finns egentligen ingen typisk arbetsdag. Min morgon kan börja till exempel i vår terminal, dit en internationell filmgrupp har anlänt för att göra en TV-intervju. Därefter kan jag ha uppgifter inom investerarkommunikationen. I slutet av dagen analyserar jag hur en marknadsföringskampanj har lyckats och funderar på vilka åtgärder som borde vidtas utifrån resultaten. Nästa dag kanske jag sitter i ett flygplan på väg till en logistikmässa i Kazakstan."

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tiina Ylikahri
  • Tiina Ylikahri
  • Marknadsförings- och kommunikationschef på Nurminen Logistics.
  • Studerande till filosofie magister vid Jyväskylä universitet med ryska språket och kulturen som huvudämne samt avlagde specialyrkesexamen i marknadsföringskommunikation vid Rastor-institutet. Har dessutom avlagt MIF Oy:s utbildningsprogram för kommunikationschefer (VPK), fortbildning för digitala experter inom försäljning och marknadsföring på Haaga-Helia, fortbildning i internationell företagskommunikation vid Jyväskylä universitet och VIExpert – expertstudier i Ryssland och östra Europa vid Alexanderinstitutet.
  • 15 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Min uppgift är att ansvara för kommunikation och marknadsföring på Nurminen Logistics. Nurminen är ett finländskt börsbolag som erbjuder logistiktjänster samt internationella transportlösningar mellan Europa och Asien samt i Norden. I mitt arbete ingår hela det mångsidiga fältet för kommunikation och marknadsföring, allt från kommunikation inom arbetsgemenskapen till finansiell kommunikation och uppbyggnad av varumärket. I mitt arbete samarbetar jag intensivt med affärsverksamheten och försäljningen, eftersom det är viktigt att kommunikatören har en god förståelse för kunderna och affärsverksamheten som helhet.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

När jag studerade ryska språket och kulturen vid universitetet visste jag att jag inte tänker bli tolk, lärare eller forskare, som är traditionella karriäralternativ för språkstuderande. Den internationella handeln har alltid intresserat mig, så jag valde medvetet kommunikation och kommersiella ämnen som biämnen.

Efter studierna var jag mycket nära att börja arbeta inom bank- och finansbranschen, men mitt sommarjobb på Finlands Banks forskningsinstitut för tillväxtmarknader (BOFIT) fick mig att bli alltmer intresserad av den internationella verksamhetsmiljön. Jag började på Valio som marknadsföringsassistent inom den internationella industriförsäljningen, vilket gav mig bra vägkost för min karriär.

Efter detta arbetade jag många år med evenemangsmarknadsföring i mediehus, men längtan efter en mer internationell värld lämnade mig inte i fred. Nurminen Logistics intresserade mig som arbetsplats redan under studietiden. Bolagets historia som började 1886 är unik, och jag inspireras av den om och om igen. När jag såg att de sökte en kommunikationsexpert visste jag att min stund hade kommit. Jag fick jobbet och är fortfarande på den vägen.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Arbetsdagarna är väldigt olika och det finns egentligen ingen typisk arbetsdag. Min morgon kan börja till exempel i vår terminal, dit en internationell filmgrupp har anlänt för att göra en TV-intervju. Därefter kan jag ha uppgifter inom investerarkommunikationen. I slutet av dagen analyserar jag hur en marknadsföringskampanj har lyckats och funderar på vilka åtgärder som borde vidtas utifrån resultaten. Nästa dag kanske jag sitter i ett flygplan på väg till en logistikmässa i Kazakstan.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

I huvudsak arbetar jag på vårt kontor i Helsingfors, men i mitt arbete ingår också möten med olika intressentgrupper och att presentera bolaget på olika evenemang och internationella mässor.

I allmänhet arbetar jag så att säga tjänstetid, men arbetets natur är sådan att det ibland kräver flexibilitet. Jag följer också nyheter och sociala medier på fritiden, eftersom det kan uppstå situationer i kommunikationen när man måste vara beredd att reagera snabbt och utan att titta på klockan.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I detta yrke klarar man sig om man är en generalist med goda interaktionsfärdigheter. Man måste kunna motivera och stödja oberoende av om det är fråga om den egna personalen eller kunderna. Väsentlig kompetens är också förståelse för affärsverksamhet, strategiskt tänkande och ledning av helheter samt goda digitala färdigheter. Arbetet innehåller mycket skrivande, så det behövs också god allmänbildning och förmåga att producera intressant innehåll.

Dessutom behövs problemlösningsförmåga, kreativitet och beredskap att tåla stress och föränderliga situationer. Det är bra att vara genuint intresserad av vad som händer i omvärlden och fundera på hur det påverkar företagets verksamhetsmiljö. Det är viktigt att bevara intresset för sitt eget arbete och även kunna inspirera andra.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är mångsidigheten och variationen, eftersom arbetet verkligen inte är tråkigt. Som extrovert tycker jag också om att jag får arbeta med människor. Jag gillar att skriva och är en visuell person, så jag får också förverkliga dessa sidor av mig själv.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Att arbetet är hektiskt och arbetsbeskrivningen mångsidig är både en fördel och en nackdel. När man till exempel borde koncentrera sig på att skriva krävande börsmeddelanden skulle man önska att det vore lugnt, men det är inte alltid så.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli marknadsförings- och kommunikationschef?

Det lönar sig att satsa på att uppnå tillräcklig grundläggande kompetens genom både arbete och utbildning. Det lönar sig att börja från en lägre nivå och lära sig så småningom, eftersom det är tillåtet att göra fel i början av karriären. Våga också gå utanför bekvämlighetsområdet, eftersom det är det enda sättet att utvecklas. När man funderar på sin karriärutveckling lönar det sig att systematiskt och ihärdigt sträva mot sitt eget mål och rikta blicken långt mot framtiden. Man får inte allt genast, men i slutändan belönas ofta hårt arbete.

Jag skulle också säga att logistikbranschen absolut är intressantare än sitt rykte. Här finns mycket intressanta och mångsidiga uppgifter inom internationell handel för kunniga personer.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

COVID-pandemin fick organisationer överallt i världen att vakna upp och se kommunikationens värde och kraft. Idag lever vi i en verksamhetsmiljö som är oförutsägbar och ständigt förändras. I och med detta har kommunikationens betydelse ökat.

Hållbarhet och ansvarsfullhet får också en allt större roll. Jag tror att detta också kommer att påverka kommunikationens arbetsbeskrivning. Dessutom har man nytta av kunskaper i främmande språk i arbetet: ju mer man kan, desto bättre.

Det finns alltid jobb för bra arbetare. En person som är beredd att justera sin arbetsbeskrivning när situationen förändras hittar ofta sin plats. Framtiden är på många sätt öppnare, och man behöver inte fastna på en stig, utan man kan pröva på olika slags arbetsuppgifter.

Bilder: Ville Lehvonen

Dela artikeln