Muutosturva

Tällä sivulla kerrotaan muutosturvasta ja työvoimapalveluiden tuesta muutoksessa.

Muutosturva koskee sinua, jos sinut on irtisanottu työstäsi tuotannollisista tai taloudellisista syistä.

Muutosturva

  • lisää työntekijän turvaa,
  • antaa tukea työnhakuun,
  • auttaa työllistymään uudelleen,
  • lisää mahdollisuuksia osallistua työllistymistä edistäviin toimiin ja
  • parantaa ja ylläpitää ammattitaitoa.

Muutosturvaa toteutetaan työvoimaviranomaisen, sinun ja työnantajasi yhteistyönä.

Huomaa tukipaketin vaikutukset muutosturvaan

Kun työnantaja irtisanoo työntekijöitä, se voi tarjota työntekijälle niin sanottua tukipakettia. Tämä tarkoittaa usein sitä, että irtisanot itsesi tai sovit työn lopettamisesta työnantajan kanssa. Tukipakettiin liittyy usein ylimääräinen rahallinen korvaus. Huomaa, että tukipaketilla on vaikutuksia oikeuksiisi työntekijänä. Sillä on vaikutuksia myös työttömyysturvaan, veroihin ja eläkkeeseen. Siksi tukipaketin vaikutukset kannattaa selvittää etukäteen. Lisätietoja vaikutuksista antavat oma työttömyyskassasi, Kela, työeläkevakuutusyhtiösi ja verottaja.

Työllistymisvapaa, työnantajan koulutus ja työterveyshuolto

Jos sinut irtisanotaan tuotannollisin ja taloudellisin perustein, voit hyödyntää työllistymisvapaata. Työllistymisvapaa on palkallinen ja se on tarkoitettu työnhakuun tai asiointiin työvoimaviranomaisessa. Voit pitää työllistymisvapaata työpäivän aikana. Vapaasta pitää kuitenkin sopia etukäteen työnantajan kanssa, eikä siitä saa olla haittaa työnantajalle.

Vapaapäivien määrä lasketaan irtisanomisajan perusteella.

  • Irtisanomisaika enintään 1 kuukausi -> 5 vapaapäivää.
  • Irtisanomisaika 1–4 kuukautta -> 10 vapaapäivää.
  • Irtisanomisaika yli 4 kuukautta -> 20 vapaapäivää.

Isolla yrityksellä on enemmän velvollisuuksia kuin pienellä

Jos yrityksessä on 30 työntekijää tai enemmän ja olet ollut työssä vähintään viisi vuotta, työnantajan pitää tarjota koulutusta tai valmennusta työnhakuun. Lisäksi työnantajan pitää yleensä järjestää työterveyshuolto kuusi kuukauden ajaksi työn päättymisen jälkeen.

Asiakkaaksi työvoimapalveluihin

Ilmoittaudu työnhakijaksi heti ensimmäisenä työttömyyspäivänä, jos aiot hakea työttömyysetuutta.
Voit ilmoittautua asiakkaaksi jo silloin, kun olet vielä töissä. Näin voit käyttää työvoimapalveluja jo irtisanomisaikana.

Toimi seuraavasti:

  • Ilmoittaudu työnhakijaksi Työmarkkinatorin Asioinnissa, johon tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
  • Vastaa kysymyksiin palvelun etusivulla.
  • Laadi oma ehdotus työllistymisen suunnitelmasta palvelun etusivulla.
  • Seuraa palvelun ohjeita.

Jos et voi ilmoittautua verkossa, voit ilmoittautua työvoimaviranomaisen luona. Huomaa, että ilmoittautumista ei voi tehdä jälkikäteen. Kun ilmoittaudut, kerro tarkasti tilanteestasi ja suunnitelmistasi.

Työvoimaviranomaiselle ei tarvitse lähettää todistuksia, jos niitä ei pyydetä.

Työvoimapalvelut tukevat

Kun ilmoittaudut työnhakijaksi työvoimapalveluihin, voit käyttää sen palveluita.

Niitä ovat muutosturvatilanteessa esimerkiksi

  • infotilaisuudet työntekijöille
  • työnhakuun liittyvät palvelut
  • työnvälitys
  • työvoimakoulutus
  • neuvonta ja tuki, jos haluat yrittäjäksi

 Tutustu tarkemmin palveluihin verkkosivuillamme.

Lue lisää (yleissuomeksi)

Kun työ loppuu

Kun työsi loppuu, työvoimaviranomainen antaa lausunnon työttömyysetuudesta. Työvoimaviranomainen lähettää lausunnon työttömyysetuuden maksajalle, joka on työttömyyskassasi tai Kela. Näet lausunnon myös Asiointi -palvelussa.

Työttömyysrahaa haetaan takautuvasti. Hae rahaa kahden viikon työttömyyden jälkeen työttömyyskassasta tai Kelasta. 

Saat työttömyysrahaa vain, jos olet ilmoittautunut työnhakijaksi. Sinun pitää myös olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä.

Aiheesta muualla

Yhteystiedot

Asiointi -palvelu on avoinna aina.

Jos olet työnhakija, voit jättää siellä yhteydenottopyynnön. Työvoimaviranomainen ottaa sinuun yhteyttä viiden arkipäivän kuluessa.

Updated: