Kiinni työelämään
Etsitkö työpaikkaa? Haluatko vaihtaa työpaikkaa? Mietitkö, mitä taitoja sinun pitää opetella, jotta saat kiinnostavan työpaikan? Haluatko opiskella uuden ammatin? Haluatko perustaa oman yrityksen? Tällä sivulla löydät tietoa, mitä palveluja työvoimapalvelut tarjoavat työnhakijoille.
Työmarkkinatori on sinua varten
Jos tarvitset tietoa ammateista, koulutuksesta tai harjoittelusta tai suunnittelet yrityksen perustamista, saat apua Työmarkkinatori-verkkosivulta.
Voit etsiä ja selata työpaikkoja Työmarkkinatorilla. Lisäksi Työmarkkinatori neuvoo työnhaussa. Kun teet työnhakuprofiilin, se etsii ja tarjoaa sinulle sopivia työpaikkoja. Kun löydät sopivan työpaikan, ota heti yhteyttä työnantajaan. Työnhaussa on tärkeää olla nopea.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Työvoimaviranomaiset auttavat sinua työnhaussa
Voit mennä keskustelemaan työn hakemisesta alueesi työvoimaviranomaisen kanssa.
Aiheesta muualla (yleissuomeksi)
Työmarkkinatorin Asiointi-osio
Aloita työnhakusi Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa, joka korvasi TE-palveluiden Oma asiointi -palvelun kokakuussa 2024.
Kun aloitat työnhakusi verkossa, saat nopeammin palvelut, joita tarvitset.
You can find employment services, like registering as a job seeker, in the 'E-services' section.
Työllistymissuunnitelma
Työvoimapalveluiden työntekijä tekee kanssasi suunnitelman siitä, miten voit hankkia työpaikan. Tätä suunnitelmaa kutsutaan työllistymissuunnitelmaksi. Työllistymissuunnitelma tehdään alkuhaastattelussa.
Työllistymissuunnitelmassa sovitaan tehtävistä, joiden avulla voit saada töitä. Haastattelun avulla työntekijä varmistaa, että saat avun, jota tarvitset.
Työllistymissuunnitelma tarkistetaan työnhakukeskustelussa, josta sovit työvoimapalveluiden työntekijän kanssa.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Työttömyysraha
Kun olet työtön, sinulle voidaan maksaa työttömyysturvaa eli työttömyysrahaa. Erilaisia työttömyysrahoja ovat ansiopäiväraha, peruspäiväraha ja työmarkkinatuki. Työttömyysrahan maksaa Kela tai työttömyyskassasi.
Kysy työvoimaviranomaiselta voitko saada työttömyysrahaa. Myös maksaja selvittää, voitko saada työttömyysrahaa.
Voit saada enemmän työttömyysrahaa, jos osallistut esimerkiksi työkokeiluun tai valmennukseen.
Jos työsuhteesi on päättymässä, voit saada palkallista vapaata uuden työn hakemista varten.
Jos olet työtön ja matkustat työhaastatteluun, voit saada korvausta matkasta ja yöpymiskustannuksista. Jos saat työpaikan toiselta paikkakunnalta, voit saada avustusta työmatkoihin tai muuttamiseen uudelle paikkakunnalle.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Töihin ulkomaille
Jos haluat hakea työpaikkaa muualta Euroopasta, voit etsiä avoimia työpaikkoja EURES-palvelusta. EURES-verkkopalvelusta löydät tiedot EU-maiden avoimista työpaikoista. Sieltä löydät myös tietoa työskentelystä eri maissa.
Aiheesta muualla (yleissuomeksi)
Palveluista ja koulutuksista tukea osaamiseen parantamiseen ja työllistymiseen
Työnhakuvalmennus
Työnhakuvalmennuksessa voit harjoitella työnhakua. Valmennuksessa kerrotaan, miten haet työtä. Siellä kerrotaan myös, millä aloilla on pulaa työntekijöistä ja miltä aloilta on vaikea saada töitä. Lisäksi kuulet, millaisia työntekijöitä työnantajat haluavat palkata. Valmennuksessa tutustut työnhaun sähköisiin kanaviin ja välineisiin, joita ovat esimerkiksi verkkosivut.
Uravalmennus
Jos et tiedä, minkä ammatin valitset tai mitä haluaisit opiskella, voit osallistua uravalmennukseen. Uravalmennus on palvelu, jossa saat ohjausta ja neuvoja ammatinvalintaan ja koulutukseen.
Työhönvalmennus
Jos tarvitset apua työpaikan etsimisessä, voit saada oman valmentajan. Työhönvalmentaja tukee sinua, kun etsit työpaikkaa tai aloitat työn. Hän voi myös auttaa sinua, jos olet kiinnostunut oppisopimuskoulutuksesta.
Palkkatuki
Jos et löydä töitä, sinulla voi olla mahdollisuus päästä palkkatuettuun työhön. Silloin työnantajalle maksetaan tukea sitä varten, että hän voi palkata sinut töihin. Kysy, voitko päästä palkkatuettuun työhön.
Työkokeilu
Jos et ole varma, mikä ala tai ammatti sinua kiinnostaa, voit osallistua työkokeiluun. Työkokeilu tarkoittaa, että menet työpaikalle ja kokeilet, sopiiko työ sinulle.
Työvoimaviranomainen hankkii sinulle paikan, jossa voit kokeilla työntekoa. Voit etsiä paikan myös itse. Kysy työvoimaviranomaiselta, onko löytämäsi paikka sopiva.
Teet työkokeilusta sopimuksen työnantajan kanssa.
Työvoimakoulutus
Joskus saatat joutua opettelemaan uusia asioita tai hankkimaan lisää koulutusta. Silloin voit osallistua työvoimakoulutukseen.
Voit osallistua työvoimakoulutukseen, jos olet työtön tai jäämässä työttömäksi ja olet suorittanut oppivelvollisuutesi.
Jos olet maahanmuuttaja, voit osallistua kotoutumiskoulutukseen. Sen tarkoituksena on auttaa sinua osallistumaan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Voit hakea työvoimakoulutukseen verkkolomakkeella tai pyytää hakulomakkeen työvoimaviranomaiselta.
Lue lisää (yleissuomeksi)
- Työnhakuvalmennus
- Uravalmennus
- Työhönvalmennus
- Palkkatuki
- Työkokeilu
- Työvoimakoulutus
- Kotoutujan työvoimapalvelut
Lisää ammattitaitoasi tai valitse uusi ammatti
Joskus sinun täytyy opettella uusia asioita tai vaihtaa ammattia.
Työmarkkinatorilta saat tietoa eri koulutuksista ja ammateista. Saat myös tietoa siitä, mistä voit saada rahaa opintoihin.
Opiskelu työttömyysrahalla
Jos löydät kiinnostavan koulutuksen, joka ei ole työvoimakoulutusta, sovi opiskelusta työvoimapalveluiden työntekijän kanssa. Kysy, voitko saada opintojen ajalta työttömyysrahaa.
Kaikkien opintojen ajalta et voi saada työttömyysrahaa. Sinulla voi silti olla mahdollisuus opiskella ilman, että menetät työttömyysetuutesi.
Oppisopimuskoulutus
Voit osallistua oppisopimuskoulutukseen. Oppisopimus tarkoittaa sitä, että opettelet uusia asioita työpaikalla. Voit hankkia uuden ammatin oppisopimuksen avulla.
Oppisopimusta varten teet työsopimuksen työnantajan kanssa.
Oppisopimukseen kuuluu työntekoa työpaikalla ja opiskelua koulussa. Työnantaja maksaa sinulle palkkaa oppisopimuksen ajalta.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Yrittäjäksi ryhtyminen
Jos haluat perustaa oman yrityksen, voit hakea starttirahaa. Se auttaa yritystoiminnan aloittamisessa. Starttirahaa voi saada enintään 12 kuukaudeksi. Voit valita, haetko starttirahaa vai työttömyysrahaa. Jos saat tuloja yritystoiminnastasi, se voi vaikuttaa työttömyysrahan saamiseen.
Voit myös osallistua yrittäjille tarkoitettuun koulutukseen.
Lue lisää (yleissuomeksi)
Ammatillinen kuntoutus
Jos sinulla on vamma tai sairaus, saatat tarvita työhösi muutoksia. Ammatillinen kuntoutus voi auttaa sinua pääsemään töihin. Se voi myös auttaa sinua niin, että voit jatkaa työssäsi tai palata työhön.
Lue lisää (yleissuomeksi)
- Impact of disability or illness on work ability (partial working ability)
- Ways of adapting work to fit the employee
Valtakunnalliset puhelinpalvelut
Palvelut ovat avoinna maanantaista perjantaihin kello 9 ja 15 välillä. Puhelun hinta on sinun operaattorisopimuksen mukainen.
Työmarkkinatorin sähköisen asioinnin neuvonta 0295 025 505
Tähän numeroon voit soittaa, jos
- tarvitset apua Työmarkkinatorin tai Työmarkkinatorin Asiointi-osion käytössä,
- tarvitset tietoa palveluista tai
- et tiedä, mitä palveluja tarvitset.
Työttömyysturvaneuvonta: 0295 020 701
Tähän numeroon voit soittaa, jos
- et tiedä, voitko saada työttömyysrahaa,
- olet saanut kirjeen työvoimaviranomaiselta ja tarvitset apua tai
- et ole tyytyväinen työvoimaviranomaisen päätökseen.
Yritys-Suomi-puhelinpalvelu yrittäjäksi aikoville: 0295 020 500
Updated: