Hur går det för Brahestads sysselsättningsområde?
Ansvaret för arbets- och näringstjänsterna överfördes från staten till sysselsättningsområden bildade av kommunerna den 1.1.2025. I samband med reformen bildades 45 sysselsättningsområden i Finland. I denna nyhet berättar vi hur reformen har påverkat Brahestads sysselsättningsområde.

Den första månaden ligger nu bakom i Brahestads sysselsättningsområde. Man kan fortfarande se de utmaningar som ändringen medför och problemen i anslutning till beredningen är olösta. I experternas arbete finns mycket att lära sig och vänja sig vid.
- Vi har en ny kommunal arbetsgivare, en kommunal verksamhetskultur och en stor arbetsmängd inom kundservicen. Lyckligtvis är dock inte allt helt nytt, berättar AN-experten Mari-Liisa Haka från Brahestads sysselsättningstjänster.
Haka anser att det är viktigt att observera människorna omkring sig när man går igenom förändringen.
- En viktig del av förändringsskedet är upplevelser och insikter som man delar med arbetskamraterna samt professionellt stöd i utmanande kundsituationer.
Den egna ansvariga tjänstemannen får beröm av kunderna
Kunderna har tagit emot förändringen i varierande grad i Brahestadsregionen. Det har framför allt kommit in respons om systemproblemen vid årsskiftet, vilket enligt Haka syntes i att kunderna blev frustrerade. Reformen har också medfört positiva saker.
- För närvarande är en del av mina egna kunder nöjda och känner sig bra till mods med sin ansvariga tjänsteman som de kan ringa vid behov, fortsätter Haka.
Lokalt sett är de största utmaningarna enligt Haka sådana som man inte kan påverka som expert, kommuninvånare och kund, såsom knappa resurser.
- Personligen upplever jag som expert att det omfattande servicenätverket och hanteringen av det personliga kundtantalet är en utmaning.
Bekanta dig med Brahestads och övriga sysselsättningsområdens regionala sidor
På Jobbmarknadens regionala sidor samlas regionernas arbetsplatser, tjänster, kontaktuppgifter, evenemang och aktuella nyheter. De regionala sidorna är en helhet som planeras av lokala aktörer och som är en del av Jobbmarknaden. I Brahestads sysselsättningsområde har de regionala sidorna aktivt tagits i bruk.
- Själv använder jag Jobbmarknaden dagligen i kundservicearbetet. Jag vägleder kunderna att söka svar på webbplatsen, berättar Haka.
Enligt Haka stöder Jobbmarknadens innehåll både person- och företagskunder väl. På webbplatsen finns information om till exempel arbetsplatser, utbildningar, stödärenden och utkomstskydd för arbetslösa.
Denna intervju är en del av artikelserien Hur går det för sysselsättningsområdet? I intervjuerna berättar experter från olika sysselsättningsområden hur det har gått med reformen av sysselsättningstjänsterna i kommunerna.