Mitä kuuluu Raahen työllisyysalueelle?

Uutinen

Työ- ja elinkeinopalvelut siirtyivät valtiolta kuntien muodostamien työllisyysalueiden vastuulle 1.1.2025. Uudistuksessa Suomeen muodostui 45 työllisyysaluetta. Tässä uutisessa kerromme, miten uudistus on vaikuttanut Raahen työllisyysalueella.

Ensimmäinen kuukausi Raahen työllisyysalueella on takana. Muutoksen tuomat haasteet ovat edelleen nähtävillä ja valmisteluun liittyviä ongelmia on ratkomatta. Asiantuntijoiden työssä on paljon uuden opettelua ja totuttelua.

- Meillä on uusi kunnallinen työnantaja, kunnallisen toimijan toimintakulttuuri sekä asiakaspalvelussa suuri työmäärä. Onneksi ihan kaikki ei ole kuitenkaan uutta, kertoo TE-asiantuntija Mari-Liisa Haka Raahen työllisyyspalveluista.

Hakan mielestä muutoksen läpikäymisessä on tärkeää huomata ihmiset ympärillään.

- Tärkeä osa muutosvaihetta on työkavereiden kanssa jaetut kokemukset ja oivallukset sekä ammatillinen tuki haastavissa asiakastilanteissa.

Oma vastuuvirkailija saa asiakkailta kiitosta

Asiakkaat ovat ottaneet muutoksen Raahen seudulla vastaan vaihtelevasti. Palautetta on tullut etenkin vuodenvaihteen järjestelmäongelmista, mikä näkyi Hakan mukaan asiakkaiden turhautumisena. Uudistus on tuonut mukanaan myös positiivisia asioita.

- Tällä hetkellä osa omista asiakkaistani ovat tyytyväisiä sekä hyvillä mielin omasta vastuuvirkailijasta, jolle voi soittaa tarvittaessa, Haka jatkaa.

Paikallisesti katsottuna suurimmat haasteet ovat Hakan mukaan niitä, joihin ei voida asiantuntijoina, kuntalaisina ja asiakkaina vaikuttaa, kuten niukat resurssit.

- Henkilökohtaisesti asiantuntijana koen haasteeksi laajan palveluverkoston ja henkilökohtaisen asiakasmäärän hallinnan.

Tutustu Raahen sekä muiden työllisyysalueiden aluesivuihin

Työmarkkinatorin aluesivut kokoavat alueiden työpaikat, palvelut, yhteystiedot, tapahtumat ja ajankohtaiset uutiset sekä tapahtumat yhteen. Aluesivut ovat paikallisten toimijoiden yhdessä suunnittelema kokonaisuus, joka on osa Työmarkkinatoria. Raahen työllisyysalueella aluesivut on otettu aktiivisesti käyttöön.

- Itse hyödynnän Työmarkkinatoria päivittäin asiakaspalvelutyössä. Ohjaan asiakkaita etsimään vastauksia sivustolta, Haka kertoo.

Työmarkkinatorin tietosisällöt tukevat Hakan mukaan hyvin sekä henkilö- että yritysasiakkaita. Sivustolta löytyy tietoa esimerkiksi työpaikoista, koulutuksista, tukiasioista ja työttömyysturvasta.

Tämä haastattelu on osa Mitä kuuluu työllisyysalueelle? -juttusarjaa. Haastatteluissa eri työllisyysalueiden asiantuntijat kertovat, miten työllisyyspalveluiden uudistus on kunnissa sujunut.

Lue lisää