Työllisyysalueet aloittavat 1.1.2025

Nyheter

TE-palveluiden järjestämisvastuu muuttuu 1.1.2025 alkaen (laki työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023) ja palvelujen järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille. Kaakkois-Suomessa työllisyyspalveluita tuottavat jatkossa Etelä-Karjalan työllisyysalue, Etelä-Kymenlaakson työllisyysalue ja Kouvolan työllisyysalue.

Asiakaspalveluhenkilö hymyilee ja katsoo kohtisuoraan lähikuvassa.

Mitä muutos tarkoittaa asiakkaille?   

TE2024-uudistuksen keskeisin tavoite on varmistaa, että jatkossa työllisyyspalvelut, osana kuntien maksuttomia peruspalveluita, edistävät lakisääteisten oikeuksien ja velvoitteiden toteutumista. Uudistuksella pyritään vahvistamaan alueen työnhakijoiden ja työnantajien parempaa kohtaamista. Saavutettavuutta edistetään myös vahvistamalla Tyomarkkinatori.fi ja Suomi.fi -sivustoille tuotettuja, digitaalisia palveluita. Valtakunnallisina palvelualustoina ne myös osaltaan edistävät yhdenvertaisuutta.   

Verkossa asiointi Työmarkkinatorin Aluesivuilla 

Verkkosivujen käyttäjät ohjataan vuodenvaihteen jälkeen automaattisesti Työmarkkinatorin Aluesivuille. Työmarkkinatorin henkilöasiakkaiden digitaalisen, uudistetun asiointipalvelukokonaisuuden käyttö on jatkossakin tietoturvallista, vaikka ulkoasu vaihtelee käytetyn palvelun mukaan. Työmarkkinatorilla voi hoitaa omaa asiakkuuttaan, selata avoimia työpaikkoja, hyödyntää Työnhakuprofiili-palvelua sekä lukea työelämään ja työllisyyden edistämiseen liittyvää tietoa.  
Kaakon työllisyysalueiden asiointipisteet sijaitsevat Lappeenrannassa, Imatralla, Kouvolassa, Kotkassa ja Haminassa. Lisäksi myös jokaisella kunnalla on velvoite antaa neuvontaa työllisyyspalveluista. 

Miten toimin, jos olen TE-toimiston asiakas vuoden vaihteessa tai heti sen jälkeen? 

Henkilöasiakkailta ei edellytetä erityisiä toimia muutokseen liittyen, ja esimerkiksi vuoden 2024 puolella sovitut vuoden vaihteen ajallisesti ylittävät työllistymissuunnitelmat ovat voimassa myös 2025. Tiedotamme vastuuasiantuntijan yhteystietojen muutoksesta ja mahdollisesta henkilön vaihtumisesta mahdollisimman hyvissä ajoin ennen asiakkuuteen liittyvää tapahtumaa.   
Työvoimapalveluita ohjaavan lain mukaan työttömyysetuuden saaminen edellyttää jatkossakin työvoimaviranomaisen asiakkuutta. Ilmoittautumisen henkilöasiakkaaksi voi tehdä jatkossakin nykyiseen tapaan joko käymällä asiointipisteen aulapalvelussa tai käyttämällä digitaalista asiointipalvelua Työmarkkinatorin kautta. Työvoimapalveluiden asiantuntijat ohjaavat palveluprosessia siitä eteenpäin.  
Työmarkkinatorilla työnantaja-asiakkaan palvelut, kuten ilmoittaminen avoimesta työpaikasta, ovat käytössä nykyiseen tapaan kirjautumalla myös jatkossa. 
Maahanmuuttaneiden työlupapalvelujen osalta tehtävät ja niitä hoitava henkilöstö siirtyvät TE-toimistoilta Maahanmuuttovirastoon (migri.fi). Työllisyysalueilla tarjotaan kuitenkin jatkossakin useita työllistymiseen liittyviä palveluja muualta Suomeen muuttaneille, sillä kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä on kunnilla.

TE2024-uudistuksesta voit lukea lisää:

Työllisyysalueiden asiointiohjeet julkaistaan alueiden verkkosivuilla vuoden 2025 alussa:

Työmarkkinatori.fi -sivusto (tyomarkkinatori.fi) ja sen Asiointi -palvelu jatkavat toimintaansa 2.1.2025 (käyttökatko 30.12.–1.1.). Asiointi-palvelun kautta tehdyt yhteydenottopyynnöt välittyvät työllisyysalueiden vastattavaksi.