Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Aulavaktmästare

Intervjuer Publicerad

"En väktare ska vid behov vara bestämd men saklig. Uppgifterna förutsätter noggrannhet, omsorgsfullhet och naturligtvis goda färdigheter i kundservice."

  • Namnet publiceras inte på den intervjuades begäran.
  • Aulavaktmästare i ISS Palvelut Oy.
  • Specialyrkesexamen för säkerhetsvakt vid Amiedu.
  • Erfarenhet inom branschen 19 år.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som aulavaktmästare vid ett objekt med hög säkerhetsnivå där hot mot finska medborgare övervakas. Jag tar emot gäster, aktiverar passerkort, utför passerkontroll samt tar emot försändelser som skickas till entréhallen. Dessutom reagerar jag på larm och upprätthåller olika register.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag kom in i säkerhetsbranschen genom ordningsvaktens arbetsuppgifter. Först tog jag specialyrkesexamen för säkerhetsvakt, varefter jag skaffade väktarkort och kort för utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. I början av min karriär gjorde jag evenemangs- och lokalbevakning i Helsingfors Mässcentrum. Därefter har jag arbetat med många olika uppgifter inom bevakningsbranschen, såsom aulavaktmästare, ansvarig föreståndare, teamledare och objektsansvarig i säkerhetskontrollrummet. För knappt ett år sedan blev jag arbetslös och gjorde uppdrag som lokalbevakare tills jag började arbeta i det nuvarande objektet via en personaluthyrningsfirma.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Alla gäster som anländer till objektet ombeds ha ett identitetsbevis och till exempel underhållspersonal tillfrågas närmare om vad de kommer att göra i objektet. Dessutom måste man utreda om personen har genomgått en säkerhetsutredning och om inte, vem som övervakar personen under arbetet.

Vanligtvis får vi en gästlista till aulan före större möten, vilket gör incheckningen av gäster enklare och snabbare. När gästerna har registrerats i systemet meddelar vi evenemangsarrangören, som tar gästerna till mötescentret. Dessutom tar jag emot försändelser, aktiverar passerkort, reagerar på larm och utför passerkontroll via kamerasystemet och ett separat passerkontrollsystem.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar under ämbetsverksarbetstid, det vill säga från måndag till fredag kl. 8–16.15. 

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Utöver väktarkortet förutsätts väktarna antingen ha grundexamen inom säkerhetsbranschen eller specialyrkesexamen för säkerhetsvakt. En väktare ska vid behov vara bestämd men saklig. Uppgifterna förutsätter noggrannhet, omsorgsfullhet och naturligtvis goda färdigheter i kundservice. Även utmärkta kunskaper i finska ingår i kraven och dessutom vore det bra att behärska engelska och svenska.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med arbetet som aulavaktmästare är omväxlingen. Trots att varje arbetsdag är skenbart likadana, finns det variation i varje arbetsdag. Dessutom finns det många arbetsuppgifter som kan utföras i egen takt.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Det krävs tålamod att arbeta inom branschen. Någon kan också tänka att nackdelen med aulavaktmästarens arbete är att man inte tjänar tillägg för kvälls-, natt- och veckoslutsskift. Å andra sidan är veckosluten och kvällarna lediga, och om man vill kan man göra inhopp under veckosluten.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli aulavaktmästare?

Inom säkerhetsbranschen finns det många olika yrken, så lämpliga arbetsuppgifter finns för nästan alla.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Numera finns det också virtuella entréhallar där gästen registrerar sig själv i objektet och en robot skickar informationen om inloggningen till arrangören. Jag tror dock inte att behovet av entrébevakning kommer att upphöra helt, eftersom aulavaktmästarnas arbetsbeskrivning dessutom omfattar andra uppgifter, såsom hantering av post och arrangemang i möteslokalerna.

Dela artikeln