Bankrådgivare
"Arbetet kräver att man är flexibel, social och ivrig att lära sig nytt. Man behöver inte kunna allt när man börjar arbeta inom bankbranschen, eftersom man lär sig arbetet genom att arbeta."

- Namnet publiceras inte på den intervjuades begäran.
- Bankrådgivare vid POP Banken.
- Utexaminerad som tradenom i företagsekonomi från Vasa yrkeshögskola.
- Två års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar på bank och min uppgift är att betjäna kunderna per telefon och förbehandla låneansökningar.
Vid kundserviceturer svarar jag på samtal som gäller till exempel problem med nätbanken eller betalkort. Under förbehandlingsturerna för låneansökningar ser jag igenom ansökan och kontrollerar till exempel säkerheter och frågor som gäller den sökandes anställningsförhållande. Därefter kontaktar jag kunden och ber vid behov om mer information gällande ansökan. Om inga hinder föreligger reserveras tid för den egentliga låneförhandlingen.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Vid sidan av studierna arbetade jag med kundserviceuppgifter i kassan i en idrottshall. Efter att jag utexaminerats som tradenom funderade jag på vad jag skulle vilja arbeta med. Jag sökte den här arbetsplatsen eftersom jag inte tidigare hade arbetat inom telefonservice och ville pröva på något nytt.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Arbetsveckorna innehåller skift där jag antingen betjänar kunderna per telefon eller förbehandlar låneansökningar.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Jag arbetar på kontoret och på distans. Kundserviceturerna kan börja vid olika tidpunkter, eftersom vi arbetar i morgon-, dags- och kvällsskift, men de placeras alltid mellan klockan 8 och 18.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Arbetet kräver att man är flexibel, social och ivrig att lära sig nytt. Man behöver inte kunna allt när man börjar arbeta inom bankbranschen, eftersom man lär sig arbetet genom att arbeta.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med yrket är att arbetet är så varierande. Jag tycker också om att vara i växelverkan med människor.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Det görs ganska ofta ändringar i systemen och verksamhetssätten. Förändringarna underlättar arbetet, men förutsätter att man lär sig nytt, ibland med snabb tidtabell. När det sker många förändringar inom en kort tid känns det belastande.
I kundbetjäningsarbetet stöter man ibland på situationer där kunden tar ut sitt dåliga humör på den anställda. Det är ändå fint att vi i vår arbetsgemenskap kan diskutera situationer som blir kvar i tankarna.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli bankrådgivare?
Om du njuter av att hjälpa människor och av kundservice kan det här yrket passa dig. Jag rekommenderar att man provar även om man inte har tidigare erfarenhet, eftersom man lär sig genom praktiskt arbete.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Bankbranschen kommer att ha kundserviceuppgifter även i framtiden. I fortsättningen används artificiell intelligens i större utsträckning än tidigare till exempel för att söka information.