Pankkineuvoja
"Työssä tarvitaan joustavuutta, sosiaalisuutta ja intoa oppia uutta. Kaikkea ei tarvitse osata, kun aloittaa työn pankkialalla, sillä työn oppii tekemisen kautta."

- Nimeä ei julkaista haastateltavan pyynnöstä.
- Pankkineuvojana POP Pankissa.
- Valmistunut liiketalouden tradenomiksi Vaasan ammattikorkeakoulusta.
- Työkokemusta alalta kaksi vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Olen töissä pankissa, ja tehtäväni on palvella asiakkaita puhelimessa sekä tehdä lainahakemusten esikäsittelyä.
Asiakaspalveluvuoroissa vastaan puheluihin, jotka koskevat esimerkiksi verkkopankin ongelmia tai maksukortteja. Lainahakemusten esikäsittelyvuoroissa katson hakemuksen läpi sekä tarkistan esimerkiksi vakuudet ja hakijan työsuhteeseen liittyvät asiat. Sen jälkeen otan yhteyttä asiakkaaseen ja kysyn tarvittaessa lisätietoja hakemukseen liittyen. Jos esteitä ei ilmene, varataan aika varsinaiseen lainaneuvotteluun.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Opintojen ohella työskentelin urheiluhallin kassalla asiakaspalvelutehtävissä. Tradenomiksi valmistumisen jälkeen mietin, mitä haluaisin tehdä työkseni. Hain tätä työpaikkaa, koska en ollut aiemmin työskennellyt puhelinasiakaspalvelussa ja halusin kokeilla jotain uutta.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Työviikot sisältävät vuoroja, joissa joko palvelen asiakkaita puhelimessa tai esikäsittelen lainahakemuksia.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Työskentelen toimistolla ja etänä. Asiakaspalveluvuorot voivat alkaa eri aikoina, sillä työskentelemme aamu-, päivä- ja iltavuoroissa, mutta ne sijoittuvat aina kello 8–18 välille.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Työssä tarvitaan joustavuutta, sosiaalisuutta ja intoa oppia uutta. Kaikkea ei tarvitse osata, kun aloittaa työn pankkialalla, sillä työn oppii tekemisen kautta.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta ammatissa on työn vaihtelevuus. Pidän myös vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Järjestelmiin ja toimintatapoihin liittyviä muutoksia tapahtuu melko usein. Muutokset helpottavat työn tekemistä, mutta ne edellyttävät uuden oppimista joskus nopeallakin aikataululla. Kun muutoksia tulee lyhyen ajan sisällä paljon, se tuntuu kuormittavalta.
Asiakaspalvelutyössä kohtaa toisinaan tilanteita, joissa asiakas purkaa pahaa mieltään työntekijälle. On kuitenkin hienoa, että voimme keskustella työyhteisössämme tilanteista, jotka jäävät vaivaamaan.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee pankkineuvojan ammattia?
Jos nautit ihmisten auttamisesta ja asiakaspalvelusta, tämä ammatti voisi sopia sinulle. Suosittelen kokeilemaan, vaikka aiempaa kokemusta ei olisikaan, sillä tämän työn oppii käytännön kautta.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Pankkialalla tulee olemaan asiakaspalvelutehtäviä myös tulevaisuudessa. Jatkossa tekoälyä käytetään aiempaa enemmän esimerkiksi tiedon etsimiseen.