Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voi esiintyä virhetilanteita uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi virheen vuoksi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Ajoneuvokatsastaja

Haastattelut Julkaistu

"On hyvä tietää, että nykypäivänä katsastajaksi pääsee myös ilman insinöörin tutkintoa, esimerkiksi automekaanikon koulutuksella. Jos ala kiinnostaa, kannattaa kysyä, pääseekö työharjoitteluun katsastuskonttorille. Katsastajan työ on luvanvaraista, joten töitä pääsee tekemään vasta, kun on suorittanut pakollisen katsastajan tutkinnon."

Ajoneuvokatsastaja Jarno Himanen
  • Jarno Himanen
  • Ajoneuvokatsastajana DEKRA Katsastus Oy:ssä.
  • Suorittanut autotekniikan insinööritutkinnon Mikkelin ammattikorkeakoulussa sekä katsastajatutkinnon.
  • Työkokemusta alalta yhdeksän vuotta.

Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.

Toimin ajoneuvokatsastajana eli katsastan henkilö- ja pakettiautoja sekä muuta kevyttä kalustoa, kuten tieliikenteeseen rekisteröityjä mönkijöitä. Teen määräaikaiskatsastuksia sekä jälkitarkastuksia ajoneuvoille, jotka eivät ole menneet katsastuksesta kerralla läpi. Lisäksi hoidan rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia, ajoneuvojen rekisteröintejä ja vakuutuksia. Välillä myös siivoan ja keitän kahvia. Työ on käytännössä asiakaspalvelua koko ajan.

Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?

Työskentelin aiemmin 10 vuotta autokorjaamolla, mutta lopetin siellä työskentelyn ja keskityin maanviljelyyn kotitilallani. En ehtinyt olla kovin kauan pois korjaamohommista, kun minulle soitettiin katsastusasemalta ja tarjottiin töitä. Mietin asiaa pari viikkoa, ja otin työn vastaan. Olen aina tehnyt kahta työtä samaan aikaan, ja tälläkin hetkellä viljelen maata kesällä ja katsastan autoja talvella.

Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.

Työpäivä katsastusasemalla alkaa kello 8.30 ja päättyy kello 16. En välttämättä katso etukäteen seuraavan työpäivän aikataulua, ellei ole jotain erityistä tiedossa. Jos kalenteri on varattu täyteen, tiedän, että päivä kuluu pelkästään katsastuksia tehdessä. Yleensä niiden väliin tulee kuitenkin rekisteröintejä. Tässä työssä on enemmän rutiinia kuin korjaamotöissä, mutta hyvä puoli on, että työhuolet jäävät työpaikalle, kun pistän oven päivän jälkeen kiinni.

Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?

Katsastajan työ on melko siistiä sisätyötä, mutta hallissa on paljon melua ja välillä myös pölyä. Katsastustyöt tehdään hallissa ja ulkona käydään vain hakemassa katsastusta odottava auto. Rekisteröinnit ja muut paperityöt hoidetaan konttorissa. Tietokoneen ja matkapuhelimen kanssa työskennellään käytännössä koko ajan, sillä puhelinta pidetään mukana tarkastuksissa, ja tiedot kirjataan siihen katsastuksen edetessä. Autojen kanssa on olemassa aina pieni riski, että sattuu jokin haaveri. Itse käytän työpäivän aikana turvakenkiä siltä varalta, että varpaat jäisivät johonkin puristuksiin.

Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?

Kokemus korjaamotyöstä on suuri etu. Jos osaa korjata autoja, osaa myös katsastaa niitä. Katsastus on huolellisuutta vaativaa työtä ja asiakaspalvelua alusta loppuun. Joskus asiakas saattaa kysellä paljon kaikenlaista, ja on osattava antaa neuvoja. Välillä tämä työ vaatii pitkää pinnaa ja paineensietokykyä.

Mikä on parasta ammatissasi?

Parasta tässä työssä on säännöllinen työaika ja se, että töitä ei tarvitse murehtia työajan ulkopuolella. Hyvä puoli ovat myös työkaverit, jos on mahdollisuus työskennellä useamman henkilön katsastusasemalla. Silloin voi kysyä kollegalta neuvoa milloin tahansa.

Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?

Yhden hengen katsastusasemalla työskentely voi olla yksinäistä hommaa, sillä työtä ja kiirettä riittää. Vaikka tässä ammatissa moni asia hoidetaan nykyään sähköisesti, samalla työmäärä tuntuu kasvavan. Tiedot menevät monilta testauslaitteilta suoraan järjestelmään, mutta laitteet ovat monimutkaisempia, ja sovellusten käyttöön kuluu enemmän aikaa kuin ennen.

Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee katsastajan ammattia?

On hyvä tietää, että nykypäivänä katsastajaksi pääsee myös ilman insinöörin tutkintoa, esimerkiksi automekaanikon koulutuksella. Jos ala kiinnostaa, kannattaa kysyä, pääseekö työharjoitteluun katsastuskonttorille. Katsastajan työ on luvanvaraista, joten töitä pääsee tekemään vasta, kun on suorittanut pakollisen katsastajan tutkinnon.

Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?

Autoja tullaan katsastamaan jatkossakin, joten uskon, että töitä riittää. Sähköautot tuovat hieman lisää haasteita työhön, mutta niitä katsastetaan kuten muitakin autoja. Autokanta on vuosi vuodelta vanhempi, sillä suomalaiset ajavat verrattain vanhoilla autoilla. Tulevaisuus näyttää, miten asia muuttuu.

Kuva: Ilona Savitie

Ammatit

Lisää haastatteluita

Jaa artikkeli