Anvisningar och stöd⁠

Gate service agent

Intervjuer Publicerad

"Flygplatsverksamheten och flygbranschen genomgår ständiga förändringar. Jag tror att teknikens betydelse kommer att framhävas ytterligare i framtiden. Till exempel självbetjäningsportar och utnyttjande av teknologi i bagagehanteringen kan påskynda många processer och underlätta arbetet. Det är dock viktigt att flygplatspersonalen är närvarande och möter kunderna, särskilt i problemsituationer."

  • Namn och arbetsgivare publiceras inte på den intervjuades begäran.
  • Utexaminerad restonom vid yrkeshögskolan Haaga-Helia.
  • Tio års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som gate service agent på flygplatsen och ansvarar för passagerarnas kundservice. Till mina uppgifter hör att se till av avgångsprocessen löper smidigt, att kontrollera resedokument samt att ta emot passagerare från ankommande flyg. Jag arbetar också vid transferdisken, dvs. en servicepunkt där jag hjälper passagerare som ska vidare med anslutningsflyg. Där hjälper jag passagerarna att hitta sina anslutningsförbindelser och lösa problem med flygresor.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har länge varit intresserad av kundservice och arbete i en internationell miljö. Under praktiken fick jag pröva på att arbeta som gate service agent och det kändes lämpligt för mig. Jag har trivts i den livliga miljön på flygplatsen i tio år. Under årens lopp har jag fått mer ansvar och är numera utbildningsexpert och tutor för nya arbetstagare.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

I början av min arbetsdag hjälper jag vanligtvis passagerarna vid incheckningen. Tillsammans skriver vi ut rese- och bagagebiljetter från automaterna. Ibland börjar dagen vid incheckningsdisken, där jag tar emot bagage till avgående flyg och kontrollerar resedokumenten.

Senare går jag till portarna för att förbereda passagerarnas övergång till flygen. Ibland omfattar dagen förberedelser för ankommande flyg samt guidning av passagerare till anslutningsflyg. Vid varje arbetspunkt hör det till min uppgift att lösa problemsituationer. Min dag kan också innehålla arbete som tutor för nya arbetstagare och planering av utbildningar för personalen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar på flygplatsen. Min arbetstid varierar och mina lediga dagar kan vara vilka veckodagar som helst. Jag arbetar huvudsakligen morgonskift, men jag har också kvälls- och nattskift.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Jobbet som gate service agent kräver utmärkta kundservice- och interaktionsfärdigheter. Det är viktigt att bevara en positiv attityd och ett lugn mitt i all brådska. Mångsidiga språkkunskaper och kännedom om olika kulturer är till stor nytta. I detta arbete behövs också förmåga att tåla press, eftersom det i svåra situationer ofta är bråttom att lösa ett problem.

Dessutom måste du kunna arbeta både självständigt och som en del av teamet. Kunskap om självbetjäningsautomater och flygplatsens system är till fördel.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är att arbetet är mångsidigt och dynamiskt. Jag tycker om att få hjälpa människor, lösa problem och arbeta i en internationell miljö. Jag talar flera språk och får dagligen använda mina språkkunskaper. Dessutom är det intressant att lära sig nya saker om olika länders kulturer och seder. Det råder god sammanhållning bland de anställda på flygplatsen.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Nackdelen med detta yrke är oregelbundna arbetstider som påverkar fritiden och familjelivet. Den hektiska arbetstakten och de strikta tidtabellerna kan ibland kännas stressande. Ibland är passagerarna frustrerade eller desperata i problemsituationer, vilket naturligtvis inte känns bra.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli gate service agent?

Det är bra att vara medveten om att du i en internationell miljö måste möta utmaningar som beror på olika kulturer och förväntningar.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Flygplatsverksamheten och flygbranschen genomgår ständiga förändringar. Jag tror att teknikens betydelse kommer att framhävas ytterligare i framtiden. Till exempel självbetjäningsportar och utnyttjande av teknologi i bagagehanteringen kan påskynda många processer och underlätta arbetet. Det är dock viktigt att flygplatspersonalen är närvarande och möter kunderna, särskilt i problemsituationer.

Flygplatserna kommer i framtiden att utvecklas till mångsidigare center som kombinerar resor, handel och underhållning. Man kommer också att satsa mer på hållbar utveckling och miljöfrågor inom flygbranschen.  Det krävs allt mer förmåga av de anställda att arbeta i en mångkulturell arbetsgemenskap.

Dela artikeln