Gate service agent
"Lentokenttätoiminta ja ilmailuala ovat jatkuvassa muutoksessa. Uskon, että teknologian merkitys korostuu entisestään tulevaisuudessa. Esimerkiksi itsepalveluportit ja teknologian hyödyntäminen matkatavaroiden käsittelyssä voivat nopeuttaa monia prosesseja ja helpottaa työntekoa. Lentokentän henkilökunnan läsnäolo ja asiakkaiden kohtaaminen ovat kuitenkin tärkeitä erityisesti ongelmatilanteissa."

- Nimeä ja työnantajaa ei julkaista haastateltavan pyynnöstä.
- Valmistunut restonomiksi Haaga-Helian ammattikorkeakoulusta.
- Työkokemusta alalta 10 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Työskentelen lentokentällä porttivirkailijana, ja vastaan matkustajien asiakaspalvelusta. Tehtäviini kuuluu lennon lähtöprosessin sujuvuudesta huolehtiminen, matkustusdokumenttien tarkistaminen sekä saapuvien lentojen matkustajien vastaanottaminen. Työskentelen myös transfer-tiskillä eli palvelupisteellä, jossa opastetaan jatkolennoille siirtyviä matkustajia. Siellä autan matkustajia löytämään jatkolentoyhteytensä sekä ratkaisen lentomatkustukseen liittyviä ongelmia.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Minua on kiinnostanut jo pitkään asiakaspalvelu ja työskentely kansainvälisessä työympäristössä. Pääsin kokeilemaan porttivirkailijan työtä harjoittelussa, ja se tuntui minulle sopivalta. Olen viihtynyt jo 10 vuoden ajan lentokentän vilkkaassa ympäristössä. Olen saanut vuosien varrella lisävastuuta, ja toimin nykyään koulutusasiantuntijana ja tutorina uusille työntekijöille.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Työpäiväni aluksi autan yleensä matkustajia lähtöselvityksessä. Tulostamme yhdessä matka- ja matkatavaralippuja automaateilla. Toisinaan aloitan päivän lähtöselvitystiskillä, jossa otan vastaan lähtevien lentojen matkatavaroita ja tarkistan matkustusdokumentteja.
Myöhemmin siirryn porteille valmistelemaan matkustajien siirtymistä lennoille. Joskus päivään kuuluu saapuviin lentoihin liittyviä valmisteluja sekä matkustajien opastamista jatkolennoille. Jokaisella työpisteellä tehtäviini kuuluu myös ongelmatilanteiden ratkaiseminen. Päivääni voi sisältyä myös tutorina toimimista uusille työntekijöille ja koulutusten suunnittelua henkilöstölle.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Työskentelen lentokentällä. Työaikani vaihtelevat, ja vapaapäivät voivat osua mille tahansa viikonpäivälle. Työskentelen pääosin aamuvuorossa, mutta teen myös ilta- ja yövuoroja.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Porttivirkailijalta vaaditaan erinomaisia asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja. On tärkeää säilyttää positiivinen asenne ja rauhallisuus kiireen keskellä. Monipuolisesta kielitaidosta ja eri kulttuurien tuntemuksesta on paljon hyötyä. Tässä työssä tarvitaan myös kykyä sietää painetta, sillä hankalissa tilanteissa on usein kiire saada ongelma ratkaistua.
Lisäksi pitää pystyä työskentelemään sekä itsenäisesti että osana tiimiä. Itsepalveluautomaatteihin ja lentoaseman järjestelmiin liittyvä osaaminen on eduksi.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta ammatissani on se, että työ on monipuolista ja dynaamista. Pidän siitä, että saan auttaa ihmisiä, ratkaista ongelmia ja työskennellä kansainvälisessä ympäristössä. Puhun monia kieliä, ja saan hyödyntää kielitaitoani päivittäin. Lisäksi on mielenkiintoista oppia uusia asioita eri maiden kulttuureista ja tavoista. Lentokentän työntekijöiden keskuudessa vallitsee hyvä yhteishenki.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Huono puoli tässä ammatissa on epäsäännölliset työajat, jotka vaikuttavat vapaa-aikaan ja perhe-elämään. Hektinen työtahti ja tiukat aikataulut voivat toisinaan tuntua stressaavilta. Joskus matkustajat ovat turhautuneita tai epätoivoisia ongelmatilanteissa, mikä ei tietenkään tunnu mukavalta.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee porttivirkailijan ammattia?
On hyvä tiedostaa, että kansainvälisessä ympäristössä joutuu kohtaamaan erilaisista kulttuureista ja odotuksista johtuvia haasteita.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Lentokenttätoiminta ja ilmailuala ovat jatkuvassa muutoksessa. Uskon, että teknologian merkitys korostuu entisestään tulevaisuudessa. Esimerkiksi itsepalveluportit ja teknologian hyödyntäminen matkatavaroiden käsittelyssä voivat nopeuttaa monia prosesseja ja helpottaa työntekoa. Lentokentän henkilökunnan läsnäolo ja asiakkaiden kohtaaminen ovat kuitenkin tärkeitä erityisesti ongelmatilanteissa.
Lentokentistä kehittyy tulevaisuudessa nykyistä monipuolisempia keskuksia, joissa yhdistyy matkustaminen, kaupankäynti ja viihde. Lentoalalla tullaan panostamaan myös kestävään kehitykseen ja ympäristöasioihin entistä enemmän. Työntekijältä vaaditaan yhä enemmän kykyä toimia monikulttuurisessa työyhteisössä.