Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Geronom

Intervjuer Publicerad

"Geronomer är yrkesutbildad personer inom det sociala området som har särskilt mycket kunskap och kompetens om åldrande."

Geronomi Niina Juppi-Lehtelä
  • Niina Juppi-Lehtelä
  • Kundrådgivare vid Seniorinfo i Helsingfors stad.
  • Utexaminerades som geronom från yrkeshögskolan Metropolia.
  • Två års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med. 

Jag jobbar som kundrådgivare vid Seniorinfo i Helsingfors stad. Seniorinfo är en centraliserad rådgivningstjänst för äldre. Seniorinfo ger information om de tjänster för äldre som staden, företag och organisationer erbjuder. Utifrån kontakten till oss bedömer vi vilken eller vilka tjänster som kan hjälpa den äldre personen i hens situation. Oftast räcker det med rådgivning eller så kallade lättare tjänster, såsom handledning i servicecentrets eller organisationernas verksamhet. Om dessa inte är tillräckliga hänvisar vi kunden till kundhandledning. I kundhandledningen gör man en omfattande bedömning av servicebehovet och till exempel behovet av hemvård.

Största delen av mitt arbete är telefonrådgivning. Du kan också kontakta oss per e-post, via chatten på vår webbplats eller i sociala medier. Dessutom får vi orosanmälningar via Maisa-systemet, som vem som helst som är orolig för till exempel grannens åldring kan göra.  I mitt arbete ingår också myndighetskonsultation samt att svara på samtal från den prehospitala akutsjukvården, om den prehospitala akutsjukvården är orolig över en äldre person vid sidan av sitt eget arbete. Utöver dessa uppgifter kan arbetsdagen innehålla förankring till rådgivningspunkterna samt utvecklings- och nätverksarbete.

Hur har du hamnat i det yrke du valt? 

Jag arbetade tidigare inom finansbranschen som bankrådgivare, så jag kan säga att jag är en branschbytare. Som bankrådgivare var jag ibland orolig över de äldre och hade en vilja att hjälpa dem. Jag har alltid upplevt att det är naturligt att arbeta med äldre personer. Inom finanssektorn kallade arbetskamraterna mig lekfullt "mormormagneten".

Jag råkade stöta på utbildningsprogrammet för geronom när en kund berätta om det. Jag hade varit intresserad av studier inom det sociala området redan under en längre tid, så jag beslöt att söka till utbildningsprogrammet. Att kultur- och kreativitetsperspektiven hade beaktats i studierna var också lockande.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka. 

Mitt arbete är huvudsakligen telefonarbete under tjänstetid. Morgonen börjar ofta med ett teammöte eller behandling av orosanmälningar från kommuninvånare och yrkesutbildade inom branschen. Till vårt team hör till exempel hälsovårdare, sjukskötare, socionomer, en fysioterapeut och geronom. På morgonen behandlas också e-postmeddelanden som kommit till Seniorinfo. Klockan 9.00 börjar kundsamtalen och de pågår till 15.00. Telefonjouren kan bestå av besök på rådgivningspunkterna eller samarbetsmöten. Vi får cirka 120 samtal per dag och vi har 21 anställda, så vi växlar mellan telefonsamtalen, besöken och att delta i möten.

I hurdan arbetsmiljö eller vilka arbetstider arbetar du? 

Min arbetstid är ordinarie tjänstetid, dvs. kl. 8-16.00. Mitt jobb är kontorsarbete och om arbetsuppgifterna tillåter kan jag också distansarbeta hemifrån. På kontoret har vi rum med plats för 1-4 personer. Dessutom arbetar jag vid regelbundna och växlande rådgivningspunkter. Med växlande avses till exempel förankringar och informationsinslag om äldreomsorgen på torg, köpcentrum, pensionärsklubbar och boendeföreningar. Regelbundna rådgivningspunkter finns vid hälso- och välfärdscentren.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket? 

I detta arbete krävs förmåga att möta kunder och förmåga att lyssna. Geronomer ska kunna möta olika kunder och även klara av utmanande kundsituationer. Det är bra att förstå kundernas olika livssituationer samt kunna sätta sig in i de äldres eller anhörigas situation. Ibland kan det förekomma situationer där den äldre har en avvikande upplevelse av hjälpbehovet än den anhöriga,

I centrum för geronomyrket är kompetens i anslutning till servicesystemet inom social- och hälsovården samt kunskap och förståelse om de psykiska och fysiska effekterna av åldrandets olika skeden. I telefonrådgivningen behöver man förmåga att uppmuntra och motivera. Rusmedels-, mentalvårds- och nätverkskompetens är en fördel i arbetet. När allt kommer omkring beror hela arbetets framgång på samarbetsförmågan. Man måste kunna hjälpa och be om hjälp.

Vad är det bästa med ditt yrke? 

Det bästa med arbetet är när man har fått utnyttja sin egen kompetens och sina intressen i stor utsträckning. Jag upplever att geronomstudierna fortsätter i mitt arbete eftersom jag hela tiden lär mig mer. Det känns också belönande att få beröm i slutet av ett samtal och att kunden avslutar samtalet med ett bättre humör. Vi har också kunder som efter kontakten får ett nytt samtal för att säkerställa att kundens ärende framskrider. Det är en fin känsla när man efter samtalet märker att saker och ting har framskridit och vänt sig till det bästa.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande? 

Ibland svarar tjänsterna inte på kundens behov. Ibland finns det ingen sådan service som skulle hjälpa kunden eller så är servicestrukturen för stelt för hjälpbehovet. Dessa situationer är naturligtvis förargliga.

Ibland känns det utmanande att hantera information när ny information som man ska tillägna sig hela tiden kommer från flera olika källor. Jag tycker att man ska vara snäll mot sig själv. Man behöver inte genast kunna allt, eftersom det finns så mycket att lära sig.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli socialhandledare? 

Jag vågar varmt rekommendera geronomstudier om man är intresserad av dem. Studierna är mångsidiga och deras svårighetsgrad beror på den studerandes tidigare bakgrund eller utbildning. För mig som före detta bankrådgivare var allt nytt. Utbildningen är omfattande, men fördelen med den övergripande karaktären är att en geronom kan arbeta med mycket olika arbetsuppgifter.

Det är bra att vara medveten om att geronomyrket ännu är en ny bransch. På mindre orter känner man inte nödvändigtvis till yrket särskilt väl, men åtminstone i större städer finns det lediga arbetsplatser. Livserfarenhet är till nytta i det här yrket.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

Sysselsättningsutsikterna för geronomer är goda, eftersom befolkningen åldras och man har förstått betydelsen av förebyggande arbete bättre än tidigare. Det kan hända att man i framtiden i geronomyrket betonar främjandet av det psykiska välbefinnandet och den fysiska kompetensen. Behovet av nätverkskompetens samt rusmedels- och mentalvårdskompetens finns säkert också i fortsättningen. Boendeservicen för äldre kommer troligen att vara en bransch där man behöver kompetens. Företagskompetensen är viktig, eftersom olika tjänster också produceras för hemmen. Delaktighet och gemenskap är viktiga teman i framtidens äldrearbete.

Yrke

Yrkesområde

Fler intervjuer

Dela artikeln