Vastaanottovirkailija
Vastaanottovirkailija huolehtii majoitusliikkeen vastaanoton asiakaspalvelusta. Tehtäviin kuuluvat asiakkaiden vastaanotto ja neuvonta, majoitusvarausten hallinnointi sekä maksuliikenteen hoitaminen. Ammatissa tarvitaan hotellin palveluiden ja tuotteiden tuntemusta, asiakaspalvelutaitoja, järjestelmällisyyttä ja kielitaitoa.
Majoituspalveluja tarjoavat yritykset, kuten hotellit ja kylpylät.
Ammatissa edellytetään asiakaspalvelutaitoja sekä kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Palveluhenkisyys, hyvä tilannetaju ja stressinsietokyky ovat työssä menestymisen edellytyksiä. Vastaanottovirkailijalla voi olla kiire tai kesken monta asiaa samanaikaisesti, joten ammatissa edellytetään hyviä organisointitaitoja, järjestelmällisyyttä ja joustavuutta.
Vastaanottovirkailijalta vaaditaan tietoteknisiä taitoja, kuten varausjärjestelmien käytön osaamista sekä kielitaitoa, sillä asiakkaat tulevat usein ulkomailta. Myös turvallisuuteen ja hätätilanteisiin liittyvä osaaminen on olennaista. Myyntihenkisyydestä on etua.
Työ on usein vuorotyötä.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa matkailualan perustutkinnon (vastaanottovirkailija). Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös matkailupalvelujen ammattitutkinto sekä majoitus- ja ravitsemisalan esimiestyön erikoisammattitutkinto. Toisen asteen ammatillisen tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena.
Ammattikorkeakoulussa voi suorittaa matkailu- ja ravitsemisalan ammattikorkeakoulututkinnon, restonomi (AMK).
Mediaanipalkka
2543 €/kk
Tiedot perustuvat mediaanituloon eli palkan määrään, joka on suuruusjärjestykseen laitettujen palkkamäärien keskimmäinen.