Receptionist
Receptionisten arbetar med kundserviceuppgifter i entrén eller mottagningen i en offentlig lokal. Till uppgifterna hör i allmänhet att ta emot gäster, ge råd, styra samtal till rätt personer samt övervaka säkerheten. Yrket förutsätter färdigheter i kundservice och kommunikation samt förmåga att hantera många uppgifter samtidigt.
Företag, verksamhetsställen inom den offentliga förvaltningen samt evenemangs-, turist- och kulturcenter.
I yrket som receptionist behövs utmärkta färdigheter i kundservice och förmåga att möta olika kunder och situationer. Goda muntliga och skriftliga kommunikationsfärdigheter är viktiga i rådgivningssituationer. Arbetet kräver god organisationsförmåga eftersom arbetstagaren måste hantera många uppgifter samtidigt och kunna prioritera arbetsuppgifterna.
Tekniska kunskaper, såsom grundläggande färdigheter i användningen av datorer och kontorsprogram, är också nödvändiga. Situationsmedvetenhet och problemlösningsförmåga är centrala, eftersom den anställda måste kunna agera snabbt i överraskande situationer, lösa problem och fatta självständiga beslut.
Säkerhetskompetensen är väsentlig eftersom arbetstagaren kan identifiera säkerhetsavvikelser och reagera på ett ändamålsenligt sätt på eventuella nödsituationer. Noggrannhet och omsorgsfullhet är nödvändiga särskilt vid registrering av uppgifter och förmedling av meddelanden. Språkkunskaper är ofta till nytta eftersom det utöver kunskaper i finska i allmänhet behövs kunskaper i engelska. Kunskaper i andra språk är dessutom en fördel.
Arbetsgivaren utbildar ofta för uppgiften. Vid yrkesläroanstalter på andra stadiet kan man avlägga grundexamen inom turismbranschen (receptionstjänsteman) eller grundexamen inom säkerhetsbranschen (säkerhetsövervakare). Yrkesexamen på andra stadiet kan också avläggas som läroavtalsutbildning.
Medianlön
2570 €/m
Offentliga sektorn
2607 €/m
Privata sektorn
2489 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.