Aulapalvelutyöntekijä
Aulapalvelutyöntekijä työskentelee asiakaspalvelutehtävissä yrityksen tai julkisen tilan aulassa tai vastaanotossa. Tehtäviin kuuluu yleensä vieraiden vastaanotto, neuvonta, puheluiden ohjaaminen oikeille henkilöille sekä turvallisuuden valvominen. Ammatti vaatii asiakaspalvelu- ja viestintätaitoja sekä kykyä hallita monia tehtäviä samanaikaisesti.
Yritykset, julkishallinnon toimipaikat sekä tapahtuma-, matkailu- ja kulttuurikeskukset.
Aulapalvelutyöntekijän ammatissa tarvitaan erinomaisia asiakaspalvelutaitoja ja kykyä kohdata erilaisia asiakkaita ja tilanteita. Hyvät suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat tärkeitä neuvontatilanteissa. Työ vaatii hyvää organisointikykyä, sillä työntekijän on hallittava monia tehtäviä samanaikaisesti sekä osattava priorisoida työtehtäviä.
Tekninen osaaminen, kuten perustaidot tietokoneiden ja toimisto-ohjelmistojen käytössä, ovat myös tarpeen. Tilannetaju ja ongelmanratkaisukyky ovat keskeisiä, sillä työntekijän on kyettävä toimimaan nopeasti yllättävissä tilanteissa, ratkaisemaan ongelmia ja tekemään itsenäisiä päätöksiä.
Turvallisuusosaaminen on olennaista, sillä työntekijän kyettävä tunnistamaan turvallisuuspoikkeamia ja reagoimaan mahdollisiin hätätilanteisiin asianmukaisesti. Tarkkuus ja huolellisuus ovat välttämättömiä erityisesti tietojen kirjaamisessa ja viestien välittämisessä. Kielitaidosta on usein hyötyä, sillä suomen kielen lisäksi englannin kielen taito on yleensä tarpeen ja muiden kielten osaaminen on eduksi.
Työnantaja kouluttaa usein tehtävään. Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voi suorittaa matkailualan perustutkinnon (vastaanottovirkailija) tai turvallisuusalan perustutkinnon (turvallisuusvalvoja). Toisen asteen ammatillisen tutkinnon voi suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena.
Mediaanipalkka
2570 €/kk
Julkinen sektori
2607 €/kk
Yksityinen sektori
2489 €/kk
Tiedot perustuvat mediaanituloon eli palkan määrään, joka on suuruusjärjestykseen laitettujen palkkamäärien keskimmäinen.