Sjökapten
Chefer eller befälhavare för fartyg styr och leder det fartyg de ansvarar för. Chefen styr fartyg som lämnar eller anlöper hamnar samt leder lastningen och lossningen. Chefer sköter kontakter till myndigheter. Befälhavare arbetar på passagerar- och fraktfartyg samt på isbrytare och bogserbåtar. Arbetet är ansvarsfullt och kräver att man kan anpassa sig till en liten arbetsgemenskap i en sluten miljö.
I yrket är förhållandet mellan arbete och fritid exceptionellt. Efter fyra månader ombord på fartyget följer t.ex. 2-4 månaders ledighet.
Sjökaptenen skall kunna planera och genomföra resan från vilken hamn som helst i världen till vilken annan hamn som helst. Arbetet är ansvarsfullt och består både av självständigt arbete och av arbete i grupp. Det gäller att anpassa sig till ett litet samfund. Av skeppsbefälet krävs sjökaptens utbildning vid yrkeshögskola.
Varustamoiden omistamat matkustaja- ja rahti-alukset, jäänmurtajat ja hinaajat.
Merikapteenilla tulee olla perusvalmiudet aluksen ohjaamiseen sekä käsittely- ja hallintamenetelmiin. Ammatissa joutuu käsittelemään aluksia myös ahtailla kulkuväylillä ja muissa hankalissa olosuhteissa. Ammatti vaatii erinomaisia turvallisuus- ja hätätilannevalmiuksia, kuten kykyä johtaa operaatioita yhteentörmäyksissä, karilleajoissa ja tulipaloissa.
Merikapteenin pitää tuntea meriliikenteeseen, merikuljetuksiin ja merten suojeluun liittyvä lainsäädäntö sekä kansainväliset sopimukset ja määräykset sekä valvoa, että niitä noudatetaan aluksessa. Merikapteenin tulee hallita myös navigointia, meriradioliikenteessä kommunikointia ja meteorologiaa. Työ on erittäin vastuullista, sillä kalliin aluksen ja rahdin lisäksi kyse on matkustajien, miehistön ja muiden merenkulkijoiden turvallisuudesta.
Merikapteenin on osattava toimia itsenäisesti, mutta myös yhteistyössä muiden kanssa. Työ laivalla vaatii sopeutumista pieneen työyhteisöön, jonka kanssa on tultava toimeen sekä työssä että vapaa-aikana. Työajat asettavat omat ehtonsa perhe- ja muulle sosiaaliselle elämälle. Toisaalta pitkät vapaat antavat myös mahdollisuuden viettää pitkiä aikoja maissa vapaalla.
Englannin kielen hyvä hallinta on ulkomaanliikenteen työtehtävien hoitamisessa välttämätön. Suomalaisessa merenkulussa myös ruotsin kielen asema on vahva.
Työssä on sopeuduttava myös ajoittain keinuvaan työympäristöön. Hyvä fyysinen kunto sekä virheetön väriaisti ja hyvä näköaisti ovat tarpeen.
Aluksen päälliköillä on merikapteenin koulutus. Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa merenkulun ammattikorkeakoulututkinnon merikapteeni (AMK). Merenkulun koulutuskokonaisuus perustuu kiinteästi käytännön työharjoittelun ja opiskelun vuorotteluun sekä eritasoisiin pätevyystodistuksiin ja -kirjoihin.
Merikapteeniksi pätevöityminen edellyttää merikapteenitutkintoa sekä palvelua vahtiperämiehenä (36 kk) tai vahtiperämiehenä (24 kk), joista 12 kuukautta yliperämiehenä. Merikapteeni (AMK) -tutkinto oikeuttaa toimimaan aluksilla pätevyyskirjan tason mukaan perämiehenä, yliperämiehenä tai päällikkönä rajoittamattomassa liikenteessä sekä maaorganisaatioiden erilaisissa hallinto- ja koulutustehtävissä. Pätevyys on voimassa viisi vuotta kerrallaan. Pätevyyden säilyttämiseksi on palveltava vähintään vuosi merellä tai vastaavissa tehtävissä kunkin viiden vuoden aikana.
Medianlön
4885 €/m
Privata sektorn
4885 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.