Speldesigner
En speldesigner är en spelutvecklare som ansvarar för designen av spelets koncept, mekaniker och spelupplevelse. Hen bestämmer hur spelet fungerar, hur det känns och vilka regler, utmaningar och mål det har. Speldesignern skapar spelets kärninnehåll, såsom karaktärernas förmågor, nivåplanering och uppgifter. Hen samarbetar med spelgrafiker, programmerare och producenter för att säkerställa genomförandet. Yrket kräver kreativitet, analytiskt tänkande och en stark förståelse för vad som gör spelet underhållande och medryckande.
Företag inom spelbranschen.
En speldesigner måste ha mångsidig kompetens, eftersom hen ansvarar för designen av spelets funktioner och spelupplevelsen. I första hand ska speldesignern behärska designen av spelmekanikerna, spelplattformens struktur och berättandet. Hen ska förstå spelarnas tänkande och erfarenheter samt kunna skapa utmanande, underhållande och belönande spelupplevelser. Dessutom är teknisk kompetens, såsom användning av spelutvecklingsverktyg och grundläggande kunskaper om programmering, till nytta för genomförandet av idéerna.
Speldesignern förväntas också ha goda kommunikations- och samarbetsfärdigheter, eftersom hen arbetar intensivt med spelgrafiker, programmerare och producenter. Yrket förutsätter också förmåga att dokumentera designen tydligt och behärska utvecklingsprojekt. Kreativitet, analytiskt tänkande och kännedom om trender inom spelbranschen är väsentliga för speldesignerns framgång i arbetet. Dessutom krävs det att speldesignern har entusiasm för spelande och spel, eftersom man i yrket måste känna till spelgenrer och olika spel.
Speldesignern behöver också förståelse för affärsverksamheten för att spelidén ska kunna produktifieras till en färdig produkt. Det är nödvändigt att vara analytisk och kunna gestalta helheter för att detaljerna i spelet ska bli en fungerande helhet. Användarorienterat tänkande är centralt i arbetet, eftersom speldesign förutsätter kännedom om olika målgrupper och spelartyper. Speldesignern ska också kunna granska sina egna idéer och planer kritiskt.
Utöver designkompetensen behövs det systematisk rapportering och projekthantering av utvecklingsförslag. Teamarbetet förutsätter förmåga att arbeta i grupp samt interaktionsfärdigheter. Långsiktighet är nödvändigt, eftersom utvecklingen av spelet i allmänhet är en lång process. Kunskaper i engelska behövs eftersom branschen är internationell. Det är nödvändigt att följa utvecklingen inom spelbranschen.
Speldesignern kan komma in i branschen från mycket olika utbildningsbakgrunder. Vid yrkesläroanstalter på andra stadiet kan man avlägga grundexamen i informations- och kommunikationsteknik, datanom med inriktning på programvaruproduktion. Vid yrkesläroanstalter på andra stadiet kan man avlägga grundexamen inom mediebranschen och visuell framställning inom kompetensområdet (producent av spelproduktion). Du kan också avlägga examen genom läroavtal.
Vid yrkeshögskolor kan man studera databehandling och avlägga yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi, tradenom (YH). Vid yrkeshögskolor kan man också avlägga yrkeshögskoleexamen inom teknik, ingenjör (YH), till exempel genom att studera informations- och kommunikationsteknik. Vid universitetet kan kurser inom spelbranschen ordnas inom flera olika vetenskapsområden, till exempel inom datavetenskap.
Privata sektorn
4600 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.