Mediasuunnittelija
Mediasuunnittelijat työskentelevät mainos- ja mediatoimistoissa. Tehtäviin kuuluu esimerkiksi kampanjoiden suunnittelua, kohderyhmien analysointia ja mainosvälineiden vertailua. Mediasuunnittelijan on hallittava mediakenttä ja tunnettava eri mainosvälineet. Ammatissa tarvitaan mm. neuvottelutaitoja ja yhteistyökykyä.
Mainostoimistot ja mediatoimistot sekä muut markkinointiviestintää suunnittelevat ja toteuttavat toimistot.
Mediasuunnittelijan on hallittava mediakenttä. Hänen tulee tuntea mainosvälineet ja niiden ominaisuudet sekä hinnoitteluperusteet. Mediasuunnittelijalta vaaditaan lisäksi näkemystä mainonnan roolista ja tavoitteen asettelusta.
Yhteistyökykyä ja innostavuutta tarvitaan myös. Työssä tarvitaan neuvottelutaitoja ja kielitaitoa. Tietotekniikan- ja laskennan taidot ovat tarpeen.
Ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon, kauppatieteiden maisteri tai kauppatieteiden kandidaatti voi suorittaa kauppatieteellisellä koulutusalalla.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella markkinointia ja suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon, tradenomi (AMK).
Toisella asteella voi suorittaa liiketoiminnan perustutkinnon (merkonomi).
Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös liiketoiminnan ammattitutkinto sekä erikoisammattitutkinto.
Toisen asteen ammatillinen tutkinto voidaan suorittaa myös oppisopimuksella.
Myös Markkinointi-instituutti järjestää mainonnan ja markkinoinnin koulutusta.
Mediaanipalkka
4453 €/kk
Yksityinen sektori
4491 €/kk
Julkinen sektori
3736 €/kk
Tiedot perustuvat mediaanituloon eli palkan määrään, joka on suuruusjärjestykseen laitettujen palkkamäärien keskimmäinen.