Official mail will primarily be delivered digitally starting on 14 April. Read more.
This page is not available in English.
Tällä sivulla kerrotaan, mihin palveluihin voit osallistua, kun olet työtön työnhakija. Kysy työvoimapalveluiden asiantuntijalta, voitko osallistua palveluun. Työllistymistä edistävät palvelut ovat ilmaisia.
Työnhakuvalmennuksessa opit hakemaan työtä. Valmentaja kertoo sinulle, mistä voit etsiä työpaikkoja ja miten voit kertoa työnantajille, mitä kaikkea osaat. Opit myös tekemään työhakemuksen ja ansioluettelon.
Uravalmennuksessa saat valmentajalta ohjausta ja tukea, kun pohdit, missä ammatissa haluat työskennellä. Saat tietoa eri koulutuksista ja siitä, miten voit hakea niihin. Opit myös, mitkä ovat vahvuutesi.
Työhönvalmennuksessa saat valmentajalta apua työpaikan tai oppisopimuspaikan etsimiseen. Valmennuksessa opit, miten teet työhakemuksen, valmistaudut työhaastatteluun ja solmit työsuhteen työnantajan kanssa.
Palkkatuki on rahaa, jota työvoimaviranomainen voi maksaa työnantajalle, kun se palkkaa työttömän työnhakijan. Palkkatuen avulla voit saada työpaikan, jota et muuten saisi. Kun työskentelet palkkatuen avulla, parannat osaamistasi.
Työnantaja voi saada palkkatukea myös silloin, jos sinulla on vamma tai sairaus, joka vaikuttaa työntekoon.
Kysy työvoimapalveluiden asiantuntijalta, voisiko työnantaja saada palkkatukea, kun se palkkaa sinut. Jos tukea voidaan myöntää, kerro siitä työnantajalle, kun haet työtä.
Voit tutustua työelämään työkokeilun avulla. Työkokeilu voi olla sinulle sopiva palvelu myös silloin, kun et ole tehnyt pitkään aikaan työtä.
Työkokeilu ei ole työsuhde, eikä siitä makseta sinulle palkkaa. Saat työttömyysrahaa kuten työttömänä. Työkokeilu kestää enintään kuusi kuukautta.
Työkokeilun järjestäjä voi olla yritys, yksityinen elinkeinonharjoittaja, kunta, kuntayhtymä, säätiö, valtion virasto tai laitos tai muu yhteisö.
Työvoimakoulutus auttaa sinua parantamaan ammattitaitoasi ja löytämään työpaikan. Työvoimaviranomainen ostaa koulutuksen, ja oppilaitos järjestää sen. He tekevät yhteistyötä.
Työvoimakoulutuksessa voit opiskella kokonaisen tutkinnon tai osia tutkinnosta. Voit opiskella esimerkiksi perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnon. Monilla aloilla on myös lisä- ja jatkokoulutusta.
Jos haluat ryhtyä yrittäjäksi, voit osallistua yrittäjäkoulutukseen, joka järjestetään työvoimakoulutuksena.
Muutosturva auttaa sinua, jos työnantajasi joutuu irtisanomaan työntekijöitään tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Palvelun avulla saat nopeasti tukea työnhakuun ja uuden työpaikan löytämiseen.
Työvoimapalveluiden asiantuntija tekee yhteistyötä työnantajasi ja henkilöstön edustajien kanssa.
Asiantuntija järjestää tilaisuuksia, joissa saat tietoa siitä, millaista apua ja palveluita voit saada työvoimapalveluista. Näitä pidetään jo ennen irtisanomista, kun olet vielä työsuhteessa.
Työvoimapalveluiden asiantuntija tekee kanssasi työllistymissuunnitelman jo irtisanomisaikana. Työllistymissuunnitelmassa sovitaan tehtävistä, joiden avulla löydät työtä.

Työmarkkinatorin selkokielisille sivuille on myönnetty selkotunnus.