Kiinni työelämään

Etsitkö työpaikkaa? Haluatko vaihtaa työpaikkaa? Mietitkö, mitä taitoja sinun pitää opetella, jotta saat kiinnostavan työpaikan? Haluatko opiskella uuden ammatin? Haluatko perustaa oman yrityksen? Tällä sivulla löydät tietoa, mitä palveluja TE-palvelut tarjoavat työnhakijoille.

Työmarkkinatori on sinua varten

Jos tarvitset tietoa ammateista, koulutuksesta tai harjoittelusta tai suunnittelet yrityksen perustamista, saat apua Työmarkkinatori-verkkosivulta.

Voit etsiä ja selata työpaikkoja Työmarkkinatorilla. Lisäksi Työmarkkinatori neuvoo työnhaussa. Kun teet työnhakuprofiilin, se etsii ja tarjoaa sinulle sopivia työpaikkoja. Kun löydät sopivan työpaikan, ota heti yhteyttä työnantajaan. Työnhaussa on tärkeää olla nopea.

TE-toimistot ja kuntakokeilut auttavat sinua työnhaussa

Voit mennä keskustelemaan työn hakemisesta TE-toimistoon eli työ- ja elinkeinotoimistoon tai työllisyyden kuntakokeiluun osallistuvaan kuntaan eli kuntakokeiluun.

Oma asiointi -verkkopalvelu

Aloita työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussa.

Kun aloitat työnhakusi verkossa, saat nopeammin palvelut, joita tarvitset.

Työllistymissuunnitelma

TE-toimiston tai kuntakokeilun työntekijä tekee kanssasi suunnitelman siitä, miten voit hankkia työpaikan. Tätä suunnitelmaa kutsutaan työllistymissuunnitelmaksi. Työllistymissuunnitelma tehdään alkuhaastattelussa.

Työllistymissuunnitelmassa sovitaan tehtävistä, joiden avulla voit saada töitä. Haastattelun avulla TE-toimiston tai kuntakokeilun työntekijä varmistaa, että saat avun, jota tarvitset.

Työllistymissuunnitelma tarkistetaan työnhakukeskustelussa, josta sovit TE-toimiston tai kuntakokeilun työntekijän kanssa.

Lue lisää

Työttömyysraha

Kun olet työtön, sinulle voidaan maksaa työttömyysturvaa eli työttömyysrahaa. Erilaisia työttömyysrahoja ovat ansiopäiväraha, peruspäiväraha ja työmarkkinatuki. Työttömyysrahan maksaa Kela tai työttömyyskassasi. 

Kysy TE-toimistosta tai kuntakokeilusta, voitko saada työttömyysrahaa. Myös maksaja selvittää, voitko saada työttömyysrahaa.

Voit saada enemmän työttömyysrahaa, jos osallistut esimerkiksi työkokeiluun tai valmennukseen.

Jos työsuhteesi on päättymässä, voit saada palkallista vapaata uuden työn hakemista varten. 

Jos olet työtön ja matkustat työhaastatteluun, voit saada korvausta matkasta ja yöpymiskustannuksista. Jos saat työpaikan toiselta paikkakunnalta, voit saada avustusta työmatkoihin tai muuttamiseen uudelle paikkakunnalle.

Töihin ulkomaille

Jos haluat hakea työpaikkaa muualta Euroopasta, voit etsiä avoimia työpaikkoja EURES-palvelusta. EURES-verkkopalvelusta löydät tiedot EU-maiden avoimista työpaikoista. Sieltä löydät myös tietoa työskentelystä eri maissa.

Palveluista ja koulutuksista tukea osaamiseen parantamiseen ja työllistymiseen

Työnhakuvalmennus

Työnhakuvalmennuksessa voit harjoitella työnhakua. Valmennuksessa kerrotaan, miten haet työtä. Siellä kerrotaan myös, millä aloilla on pulaa työntekijöistä ja miltä aloilta on vaikea saada töitä. Lisäksi kuulet, millaisia työntekijöitä työnantajat haluavat palkata. Valmennuksessa tutustut työnhaun sähköisiin kanaviin ja välineisiin, joita ovat esimerkiksi verkkosivut.

Uravalmennus

Jos et tiedä, minkä ammatin valitset tai mitä haluaisit opiskella, voit osallistua TE-palveluiden uravalmennukseen. Uravalmennus on palvelu, jossa saat ohjausta ja neuvoja ammatinvalintaan ja koulutukseen.

Työhönvalmennus 

Jos tarvitset apua työpaikan etsimisessä, voit saada TE-toimistosta oman valmentajan. Työhönvalmentaja tukee sinua, kun etsit työpaikkaa tai aloitat työn. Hän voi myös auttaa sinua, jos olet kiinnostunut oppisopimuskoulutuksesta.

Palkkatuki

Jos et löydä töitä, sinulla voi olla mahdollisuus päästä palkkatuettuun työhön. Silloin työnantajalle maksetaan tukea sitä varten, että hän voi palkata sinut töihin. Kysy TE-toimistosta, voitko päästä palkkatuettuun työhön.

Työkokeilu 

Jos et ole varma, mikä ala tai ammatti sinua kiinnostaa, voit osallistua työkokeiluun. Työkokeilu tarkoittaa, että menet työpaikalle ja kokeilet, sopiiko työ sinulle. 

TE-toimisto hankkii sinulle paikan, jossa voit kokeilla työntekoa. Voit etsiä paikan myös itse. Kysy TE-toimistosta, onko löytämäsi paikka sopiva. 

Teet työkokeilusta sopimuksen työnantajan kanssa.

Työvoimakoulutus

Joskus saatat joutua opettelemaan uusia asioita tai hankkimaan lisää koulutusta. Silloin voit osallistua työvoimakoulutukseen.

Voit osallistua työvoimakoulutukseen, jos olet työtön tai jäämässä työttömäksi ja olet suorittanut oppivelvollisuutesi. 

Jos olet maahanmuuttaja, voit osallistua kotoutumiskoulutukseen. Sen tarkoituksena on auttaa sinua osallistumaan suomalaiseen yhteiskuntaan.

Voit hakea työvoimakoulutukseen verkkolomakkeella tai pyytää hakulomakkeen TE-toimistosta.​

Lisää ammattitaitoasi tai valitse uusi ammatti 

Joskus sinun täytyy opettella uusia asioita tai vaihtaa ammattia.

Työmarkkinatorilta saat tietoa eri koulutuksista ja ammateista. Saat myös tietoa siitä, mistä voit saada rahaa opintoihin.

Opiskelu työttömyysrahalla

Jos löydät kiinnostavan koulutuksen, joka ei ole työvoimakoulutusta, sovi opiskelusta TE-toimiston tai kuntakokeilun työntekijän kanssa. Kysy, voitko saada opintojen ajalta työttömyysrahaa.

Kaikkien opintojen ajalta et voi saada työttömyysrahaa. Sinulla voi silti olla mahdollisuus opiskella ilman, että menetät työttömyysetuutesi.

Oppisopimuskoulutus 

Voit osallistua oppisopimuskoulutukseen. Oppisopimus tarkoittaa sitä, että opettelet uusia asioita työpaikalla. Voit hankkia uuden ammatin oppisopimuksen avulla.

Oppisopimusta varten teet työsopimuksen työnantajan kanssa.

Oppisopimukseen kuuluu työntekoa työpaikalla ja opiskelua koulussa. Työnantaja maksaa sinulle palkkaa oppisopimuksen ajalta.

Lue lisää

Yrittäjäksi ryhtyminen

Jos haluat perustaa oman yrityksen, voit hakea starttirahaa. Se auttaa yritystoiminnan aloittamisessa. Starttirahaa voi saada enintään 12 kuukaudeksi. Voit valita, haetko starttirahaa vai työttömyysrahaa. Jos saat tuloja yritystoiminnastasi, se voi vaikuttaa työttömyysrahan saamiseen.

Voit myös osallistua yrittäjille tarkoitettuun koulutukseen.

Lue lisää

Ammatillinen kuntoutus

Jos sinulla on vamma tai sairaus, saatat tarvita työhösi muutoksia. Ammatillinen kuntoutus voi auttaa sinua pääsemään töihin. Se voi myös auttaa sinua niin, että voit jatkaa työssäsi tai palata työhön.

Lue lisää

TE-palveluiden puhelinpalvelut

Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu: 0295 025 500

Tähän numeroon voit soittaa, jos

  • tarvitset apua Työmarkkinatorin, TE-toimistojen verkkosivun tai Oma asiointi -verkkopalvelun käytössä,
  • tarvitset tietoa palveluista tai
  • et tiedä, mitä palveluja tarvitset.

Työttömyysturvaneuvonta: 0295 020 701

Tähän numeroon voit soittaa, jos

  • et tiedä, voitko saada työttömyysrahaa,
  • olet saanut kirjeen TE-toimistosta tai kuntakokeilusta ja tarvitset apua tai
  • et ole tyytyväinen TE-toimiston tai kuntakokeilun päätökseen.

Koulutusneuvonta: 0295 020 702

Tähän numeroon voit soittaa, jos tarvitset tietoa siitä

  • miten voit hakea koulutukseen,
  • millaisia opintoja eri koulutukset sisältävät,
  • millaisia ammatteja on olemassa tai
  • millaista tukea voit saada, kun opiskelet.

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu yrittäjäksi aikoville: 0295 020 500

Venäjänkielinen neuvonta: 0295 020 715

Puhelun hinta on sinun operaattorisopimuksen mukainen.

Päivitetty: