Ammatin valinta on tärkeää, mutta se ei ole lopullinen päätös, sillä urasuunnittelu jatkuu koko elämän ajan. Työsuhde syntyy, kun teet sopimuksen työnantajan kanssa.
Ammatinvalinta on merkittävä päätös. Se ei kuitenkaan määritä koko loppuelämääsi. Siksi voidaan puhua urasuunnittelusta elämän eri vaiheissa.
Ammattia voi joutua vaihtamaan useaan kertaan. Voit itse haluta tehdä eri työtä tai muiden syiden takia et pysty jatkamaan työntekoa samassa ammatissa. Työtä ei välttämättä ole sinun alallasi tarjolla tai terveytesi voi muuttua.
Kun suunnittelet uraasi, mieti, mistä olet kiinnostunut. Mieti, mitä toivot työltäsi. Mieti myös, miten arvosi vaikuttavat siihen, mitä työtä haluat tehdä. Arvioi, missä olet hyvä ja mitä et vielä osaa tai pysty tekemään. Kun olet miettinyt näitä, hanki tietoa eri ammateista, jotta löytäisit sinulle sopivia vaihtoehtoja.
Ota selvää, mitä koulua sinun kannattaa käydä, jotta pääset kiinnostavaan työhön. Ota myös selvää siitä, onko alalla töitä tulevaisuudessa.
Työsuhde syntyy, kun sovit työnantajasi kanssa siitä, mitä työtä teet. Lisäksi sovit, kuinka paljon saat palkkaa.
Työsopimus voi olla kirjallinen tai suullinen. Yleensä se kannattaa tehdä kirjallisesti, jotta työsuhteen ehdot on helppo tarkistaa.
Työsopimuksessa sovitaan työnantajan ja työntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista. Jotta ei tule väärinkäsityksiä, se kannattaa tehdä huolellisesti.
Työsopimus voi olla voimassa joko toistaiseksi tai jonkin tietyn ajan. Jos sopimus on voimassa vain tietyn ajan, sopimus on määräaikainen. Määräaikaisessa työsopimuksessa sovitte etukäteen, milloin työsuhde päättyy. Lähtökohtaisesti työsuhteen määräaikaisuudelle täytyy olla pätevä syy. Voitte tehdä määräaikaisen työsopimuksen ilman pätevää syytä kahdessa tilanteessa: työsuhde on ensimmäinen sinun ja työnantajan välillä tai edellisestä työsuhteesta saman työnantajan kanssa on kulunut vähintään viisi vuotta.
Voit sopia työnantajasi kanssa työtehtävistä, työajasta, palkasta ja muista eduista vapaasti, kunhan ne ovat lain mukaisia. Suomen laki määrää monista asioista, jotka koskevat työaikaa, työn määrää ja palkkaa. Laki määrää esimerkiksi, kuinka paljon palkkaa työnantajan pitää vähintään maksaa työntekijälle.
Työsuhteen ehtoihin vaikuttaa myös työehtosopimus, jos alallasi on sellainen.

Työmarkkinatorin selkokielisille sivuille on myönnetty selkotunnus.