Viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti 14.4. alkaen. Lue lisää.

Ohjeet ja tuki⁠

Yrittäjyys

Kun ryhdyt yrittäjäksi, saat tietoa ja apua esimerkiksi Yritys-Suomi-neuvonnasta, Suomi.fi-verkkopalvelusta ja Työmarkkinatorilta. Voit myös hakea starttirahaa, joka auttaa sinua tulemaan toimeen.

Näin ryhdyt yrittäjäksi

Yrittäjyys on yksi tapa työllistyä. Jos olet kiinnostunut yrityksen perustamisesta, sinulle on tarjolla paljon tietoa ja apua.

Jos haluat perustaa yrityksen, voit soittaa Yritys-Suomi-neuvontaan. Palvelun numero on 0295 020 500. Kun soitat palveluun, yritysneuvoja kysyy sinulta kysymyksiä ja kertoo, miten sinun kannattaa edetä.

Jos haluat tutkia asioita itse, voit lukea Suomi.fi-verkkopalvelusta tietoa yrittäjyydestä ja yrityksen perustamisesta.

Voit myös käyttää Työmarkkinatorin työkalua, jolla voit tehdä liiketoimintasuunnitelman. Se auttaa sinua suunnittelemaan uuden yrityksen tai kehittämään jo olemassa olevaa yritystä.

Starttiraha

Kun aloitat yritystoiminnan, voit saada starttirahaa. Starttiraha auttaa sinua tulemaan toimeen, kun saat yrityksestä vasta vähän palkkaa. Kun suunnittelet starttirahan hakemista, ota yhteyttä alueesi työvoimaviranomaiseen.

Saat starttirahaa kuuden kuukauden ajan. Aika alkaa siitä, kun aloitat päätoimisena yrittäjänä tai laajennat sivutoimisen yritystoiminnan päätoimiseksi.

Starttirahalle voidaan myöntää jatkoa. Silloin saat starttirahaa kuusi kuukautta lisää. Voit siis saada starttirahaa yhteensä enintään 12 kuukautta.

Sinun pitää hakea starttirahaa ennen kuin aloitat päätoimisen yritystoiminnan tai laajennat sivutoimisen yritystoimintasi päätoimiseksi.

 

Työmarkkinatorin selkokielisille sivuille on myönnetty selkotunnus.