Är du på väg att utexamineras och har ännu ingen arbetsplats? Kom ihåg att anmäla dig som arbetssökande

  • Nyheter

Du kan anmäla dig som arbetssökande innan arbetslösheten eller permitteringen börjar, men gör det senast den första dagen du är arbetslös. Du kan få utkomstskydd för arbetslösa först från och med dagen du anmäler dig.

Anmäl dig som arbetssökande

Det är enklast att anmäla sig som arbetssökande via Jobbmarknadens E-tjänster. Identifiera dig i tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller chipförsett identitetskort och fyll i begärda uppgifter omsorgsfullt. Dessa uppgifter är till exempel kontaktuppgifter, eventuella kända förändringar i din situation samt arbets- och utbildningshistorik. Din jobbsökning inleds genast då du svarat på frågorna i webbtjänsten och skickat iväg uppgifterna. Efter att du skickat iväg uppgifterna får du instruktioner om vad du ska göra till följande.

Om du inte har nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort eller av någon annan orsak inte kan logga in på Jobbmarknaden var vänlig kontakta arbetskraftsmyndigheten i din region. På Jobbmarknadens regionala sidor hittar du kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna uppgett och information om hur du ska gå till väga.

Sök utkomstskydd

Du kan ansöka om arbetslöshetsförmån antingen från Fpa eller din arbetslöshetskassa. Din jobbsökning måste vara i kraft för att du ska kunna få arbetslöshetsförmån. Självrisktiden börjar först när du inlett din jobbsökning. Under självrisktiden utbetalas ingen arbetslöshetsförmån.

Sök arbete självständigt

Efter att du anmält dig som arbetssökande är du med när arbetskraftsservicen letar efter lämpliga personer till de lediga jobben. Att vara anmäld som arbetssökande ersätter dock inte eget aktivt arbetssökande. Börja därför söka jobb redan innan tjänstgöringstiden tar slut eller genast när den är slut.

Agera som arbetssökande på överenskommet sätt

I din sysselsättningsplan har du kommit överens om målen för din jobbsökning, dina egna uppgifter och de tjänster du behöver. Genom att göra det som avtalats i planen samt anmäla eventuella förändringar i din situation som arbetssökande hjälper det din snabbare sysselsättning och rätt till arbetslöshetsförmånen.

Du kan hålla kontakt med din sakkunniga via Jobbmarknadens E-tjänster. Där ser du också alla dina öppna uppgifter. Vid den allmänna rådgivningen för personkunder får du svar på frågor som gäller sysselsättning, kontakt med arbetskraftsmyndigheterna och användning av webbtjänster samt vid behov handledning till andra tjänster som lämpar sig för dig.