Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Förvaltningssekreterare, personalförvaltningen

Intervjuer Publicerad

"Förvaltningssekreteraren behöver juridisk kompetens och kännedom om personalförvaltning och tjänstekollektivavtal. Dessutom kräver arbetet organisationsförmåga och flexibilitet, eftersom det under dagen ofta sker ändringar i planerna och många uppgifter överlappar varandra."

  • Jaana Perälä 
  • Förvaltningssekreterare i Sydöstra Finlands rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt. 
  • Utexaminerad tradenom från Kymmenedalens yrkeshögskola, har avlagt yrkesexamen för sekreterare vid Markkinointi-instituutti och studentmerkonomexamen vid handelsläroanstalten i Fredrikshamn. 
  • Arbetserfarenhet inom branschen 20 år.  

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag är HR-expert och mina uppgifter gäller rekrytering, hantering av anställningsförhållanden, tolkning av tjänstekollektivavtal och utveckling av personalförvaltningen. Dessutom sköter jag uppgifter inom ekonomi- och löneförvaltning, såsom beredning av budgetar samt deltar i resultatförhandlingar. Jag deltar också i justitieministeriets olika arbetsgrupper och projekt. 

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag arbetade länge inom den privata sektorn innan jag började arbeta inom staten. Jag fick som förslag att söka en ledig tjänst, även om jag inte hade tidigare erfarenhet av offentlig förvaltning. Jag fick tjänsten och har trivts utmärkt inom statligt arbete. 

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

I början av arbetsdagen kontrollerar jag e-posten och de elektroniska arbetsköerna i olika system. Därefter planerar jag dagens arbete och inleder de mest brådskande uppgifterna. Dessutom svarar jag på nya meddelanden som kommer under dagen och deltar i möten. 

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar i en arbetsmiljö med flera arbetsorter, dvs. mina kollegor arbetar på flera olika orter. Det är möjligt att utföra distansarbete hälften av arbetstiden. 

Vi har ämbetsverksarbetstid och dessutom kan jag utnyttja flextid. 

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Förvaltningssekreteraren behöver juridisk kompetens och kännedom om personalförvaltning och tjänstekollektivavtal. Dessutom kräver arbetet organisationsförmåga och flexibilitet, eftersom det under dagen ofta sker ändringar i planerna och många uppgifter överlappar varandra. Även digitala färdigheter är väsentliga. 

Vår personal arbetar ibland med mycket svåra saker, så det är min uppgift att stöda dem och vid behov vara anträffbar. Här behövs goda relationsfärdigheter och medmänsklighet. 

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa är att jag självständigt kan planera mitt eget arbete och utveckla ämbetsverkets olika funktioner. 

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Det är utmanande att man hela tiden måste utföra flera krävande uppgifter och det finns mycket arbete, vilket gör att man känner sig stressad. Lönen för personalförvaltningsuppgifter skulle vara bättre inom den privata sektorn. 

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli förvaltningssekreterare?

Även om lönen ofta är bättre inom den privata sektorn rekommenderar jag ändå staten som arbetsgivare. Vi erbjuds utbildning som stöder vår utveckling och uppgifterna erbjuder en lämplig utmaning.  

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

I framtiden kommer de rutinmässiga uppgifterna att minska och specialkompetensen hos personalförvaltningsexperter att betonas. Detta är bra eftersom det innebär att vi kan koncentrera oss på mer krävande uppgifter och utveckling av verksamheten. 

Dela artikeln