Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Innehållsredaktör

Intervjuer Publicerad

"Jag njuter av mångsidigheten, självständigheten och flexibiliteten i arbetet samt av att i lugn och ro få fördjupa mig i texterna. I det här arbetet lär man sig också nya saker hela tiden. Dessutom hör jag till ett fantastiskt team som alltid ger hjälp och stöd. Jag tycker att det är fint att för egen del göra det möjligt att studera även för dem som inte nödvändigtvis annars skulle ha möjlighet till det."

Sisältötoimittaja Salla Hiltunen
  • Salla Hiltunen
  • Innehållsredaktör för Nettilukio och Nettiperuskoulu, som upprätthålls av S:t Michels stads affärsverk Otavia.
  • Har avlagt filosofie magisterexamen vid Östra Finlands universitet med finska som huvudämne, och kommunikation och engelska som biämnen, har avlagt studier i informationsforskning vid Tammerfors universitet och studerar för närvarande vid magisterprogrammet i teknisk kommunikation vid Vasa universitet.
  • Sex års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar vid Nettilukio och Nettiperuskoulu. Båda är vuxenläroanstalter där man studerar på nätet. De studerande använder vår webbinlärningsmiljö och studerar webbkurser som vi själva skapat.

Min uppgift är att läsa, kommentera och redigera webbkursernas manuskript. Jag bearbetar dem så att de fungerar så bra som möjligt som färdiga webbkurser. Jag fäster uppmärksamhet vid bland annat struktur, innehåll, ton och språk. Av läroämnena ansvarar jag särskilt för modersmål, finska som andra språk och engelska.

Dessutom bygger jag upp webbkurser i vår webbinlärningsmiljö. I mitt arbete ingår också till exempel visuell planering och att skapa olika anvisningar. Dessutom skriver jag vid behov nya läromedelstexter och planerar uppgifter.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Ända sedan jag var liten har jag älskat finska språket och att läsa, skriva och redigera texter, och därför sökte jag till universitetet för att studera finska. Efter att jag utexaminerades har jag utfört olika arbetsuppgifter i anslutning till skrivande och kommunikation.

Jag började arbeta som innehållsredaktör efter att ha sökt en ledig tjänst. Ett av mina drömyrken har alltid varit förlagsredaktör, och arbetet som innehållsredaktör ligger ganska nära det yrket.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

För tillfället varierar dagarna och veckorna en del eftersom jag också utför projektarbeten utöver mitt eget vanliga arbete. Under en favoritarbetsdag får jag fördjupa mig i ett projekt, det vill säga redigera ett visst manuskript eller bygga upp en webbkurs. Många dagar är sådana. Ibland har jag ändå flera projekt och i sådana skeden måste man hoppa mellan dem under samma dag. Jag har lyckligtvis inte möten varje dag, vilket jag är glad över.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar på distans i lugn och ro i mitt eget hem. Vår fysiska enhet finns i S:t Michel, där en del av personalen arbetar på plats. Ett par gånger per år samlas hela arbetsgemenskapen någonstans.

Min arbetstid är flexibel, men jag arbetar huvudsakligen under tjänstetid. Min veckoarbetstid är drygt 36 timmar och jag försöker fördela den ganska jämnt över arbetsveckan, dvs. jag arbetar drygt 7 timmar per dag.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Detta arbete lämpar sig för den som njuter av att arbeta noggrant med texter i samarbete med andra. Goda självledningsfärdigheter och samarbetsfärdigheter är ganska centrala.

I arbetet behövs naturligtvis utmärkta textfärdigheter, i synnerhet noggranna och analytiska läsfärdigheter samt språkvårds- och redigeringsfärdigheter. Man måste kunna både fästa uppmärksamhet vid små detaljer och gestalta helheter. Dessutom ska man vara visuellt lagd. Förståelse för pedagogik och webbinlärning hjälper, men man lär sig det också i arbetet.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Jag njuter av mångsidigheten, självständigheten och flexibiliteten i arbetet samt av att i lugn och ro få fördjupa mig i texterna. I det här arbetet lär man sig också nya saker hela tiden. Dessutom hör jag till ett fantastiskt team som alltid ger hjälp och stöd.

Jag tycker att det är fint att för egen del göra det möjligt att studera även för dem som inte nödvändigtvis annars skulle ha möjlighet till det.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Arbetet utförs i samarbete med läromedelsförfattare och lärare på webbkurser, och samarbetet med alla går inte alltid helt smidigt. Hur mycket manuskripten behöver bearbetas varierar också väldigt mycket. Ibland stöter man på manuskript där innehållet, omfattningen eller svårighetsgraden inte motsvarar läroplanen eller som annars kräver särskilt mycket arbete. Å andra sidan är det också mest givande att få i ordning de svåraste fallen så att de kan publiceras.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli innehållsredaktör?

Jag rekommenderar varmt studier i språkvetenskap, särskilt i finska. Ett sådant här arbete förutsätter en djup förståelse av språk och dess funktion, och man måste kunna motivera sina egna ändringar. Studierna i finska ger verktyg för det här. Pedagogiska studier är säkert inte heller en dum idé.

Arbetet är i stor utsträckning självständigt, även om det utförs i samarbete med andra. Det lönar sig att fundera på hur det skulle kännas att sitta ensam dagarna i ända och granska texters olika nivåer, fundera på hur man kan förtydliga svåra och komplexa delar, samt skriva kommentarer och redigeringsförslag. Jag tycker att det är helt underbart, men ett sådant här arbete passar ändå inte alla.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Studier på webben blir allt vanligare, så behovet av tydliga och högklassiga webbläromedel ökar hela tiden. Det finns säkert efterfrågan på experter som kan göra sådana även i fortsättningen.

Dela artikeln