Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Kostymdesigner

Intervjuer Publicerad

"Examen som klädsömmare och textildesigner samt arbetserfarenhet är till stor nytta i arbetet som kostymdesigner. I yrket är det också till fördel att ha en lugn karaktär och att vara lättillgänglig och kunna arbeta med olika slags människor."

  • Maria Sirén
  • Kostymdesigner på Oy Rabbit Films Ltd.
  • Utexaminerad textildesigner från Savonia yrkeshögskola och konstmagister från Aalto-universitetet. Har dessutom avlagt yrkesexamen för klädsömmare vid Tammerfors yrkesinstitut.
  • Arbetserfarenhet inom branschen 10 år.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag är kostymdesigner till yrket, det vill säga jag planerar artisternas dräkter för scenkonstens behov. Jag har arbetat som kostymdesigner i filmer, tv-serier, teaterföreställningar, dansverk och opera. Kostymdesignerns uppgift är att skapa rollfigurernas klädsel och en fiktiv identitet i samarbete med den konstnärliga arbetsgruppen och artisterna. Utöver att planera kläderna leder kostymdesignern tillverkningen och anskaffningen av kläderna samt fungerar som chef för sin arbetsgrupp.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har blivit kostymdesigner via några omvägar, vilket har gett mig viktiga kunskaper och färdigheter i mitt nuvarande yrke. Ursprungligen studerade jag musik, så då kom jag med i scenkonstens värld när jag spelade i olika föreställningar. Dessutom sysslade jag med flamenco, vilket väckte intresse för scenkläder och jag gjorde min första kostymdesign till ett flamencodansverk.

Jag var på arbetspraktik vid Tammerfors arbetarteaters färgeri, där jag fick göra tyg och färgningar av kläder. Jag avlade också yrkeshögskoleexamen för textildesigner, vilket ledde till att know-how och intresset för olika material och deras egenskaper ökade. I och med studierna till klädsömmare blev jag allt mer intresserad av kostymdesign. Efter studierna till sömmare arbetade jag som teatersömmare och samtidigt designade jag dräkter för mindre teatergrupper och olika dansverk. Därefter kom jag in till studierna för magisterprogrammet i kostymdesign vid Aalto-universitetet. Efter examen började jag arbeta som kostymdesigner på heltid.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Innehållet i arbetsveckan beror på vilket projekt jag är med i. Jag kan till exempel ha en inspelningsdag, en övningsdag på teatern eller båda efter varandra. För närvarande arbetar jag med produktion av en TV-serie och vi filmar för fjärde veckan. När man arbetar som frilansare har man ofta många projekt samtidigt.

När jag arbetar inom TV-produktion börjar arbetsdagen i en omklädnings- och masktrailer på inspelningsplatsen, dvs. i en vagn där skådespelarna får rollfigurernas dräkter på sig och de maskeras. Jag berättar för min arbetsgrupp om dagens gång och går tillsammans med skådespelarna igenom deras klädbyten. Dessutom diskuterar jag med regissören och maskören samt funderar på hur scenografin påverkar kostymerna. Under dagen strävar jag efter att delta så mycket som möjligt vid inspelningarna.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

I TV-produktioner varierar arbetsmiljön beroende på inspelningsplatsen. Dessutom arbetar jag i studion och på teatern.

Arbetstiderna varierar dagligen inom TV-produktion och i allmänhet är arbetsdagarna 7–14 timmar. På teatern är arbetstiderna mer regelbundna och man känner till dem flera månader i förväg.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Examen som klädsömmare och textildesigner samt arbetserfarenhet är till stor nytta i arbetet som kostymdesigner. I yrket är det också till fördel att ha en lugn karaktär och att vara lättillgänglig och kunna arbeta med olika slags människor. I arbetet behövs också färdigheter att beakta en budget i planeringen av helheten samt förmåga att kommunicera sina egna tankar och idéer till den övriga arbetsgruppen.

I filmproduktioner behövs initiativförmåga och mod, eftersom kostymdesignern ansvarar för anskaffningen av lokaler och redskap för kostymdesign samt för rekryteringen av arbetsgruppen och arbetstidsplaneringen. Dessutom kräver branschen möjlighet att anpassa sig till varierande arbetstider.

Vad är det bästa med ditt yrke?  

Det bästa med arbetet som kostymdesigner är täta arbetsgrupper som man kan arbeta med även i mycket svåra situationer. Det är belönande när planeringsarbetet har lyckats och jag ser artisten ha på sig sin kostym. Dessutom är det trevligt att komma till olika spännande platser i och med inspelningarna.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

I arbetet som kostymdesigner är långa arbetsdagar och oregelbundna arbetstider besvärliga, eftersom det på grund av dem inte finns så mycket tid kvar för hobbyer, vänner och familj. Dessutom är arbetet ibland fysiskt och psykiskt slitsamt.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli kostymdesigner?

Gå och titta på flera olika föreställningar. Om du överväger detta yrke lönar det sig att beakta att branschen inte är lätt. Med undantag av små stunder är kostymdesignerns vardag långt från glamouren, som vanligtvis kopplas till stjärnartister och deras kläder.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Även om kulturbranschens framtid för närvarande inte ser särskilt ljus ut, tror jag att det kommer att finnas mycket att göra i fråga om TV- och filmproduktion även i fortsättningen. Om arbetet ändå minskar är det möjligt att med hjälp av kostymdesignerns kompetens även sysselsätta sig med andra typer av uppgifter.

Dela artikeln