Pukusuunnittelija
"Pukuompelijan ja tekstiilimuotoilijan tutkinnoista sekä työkokemuksesta on paljon hyötyä pukusuunnittelijan työssä. Ammatissa on eduksi myös rauhallinen luonne ja se, että on helposti lähestyttävä ja pystyy työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa."
- Maria Sirén
- Pukusuunnittelijana Oy Rabbit Films Ltd:ssa.
- Valmistunut tekstiilimuotoilijaksi Savonia-ammattikorkeakoulusta ja taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta. Lisäksi suorittanut pukuompelijan ammattitutkinnon Tampereen ammattiopistossa.
- Työkokemusta alalta 10 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Olen ammatiltani pukusuunnittelija, eli suunnittelen esiintyjien pukuja esittävien taiteiden tarpeisiin. Olen toiminut pukusuunnittelijana elokuvissa, TV-sarjoissa, teatteriesityksissä, tanssiteoksissa ja oopperassa. Pukusuunnittelijan tehtävänä on luoda roolihahmojen vaatetus ja kuvitteellinen identiteetti yhteistyössä taiteellisen työryhmän ja esiintyjien kanssa. Vaatteiden suunnittelun lisäksi pukusuunnittelija johtaa vaatteiden valmistusta ja hankintaa sekä toimii työryhmänsä esihenkilönä.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Olen päätynyt pukusuunnittelijaksi muutaman mutkan kautta, mikä on tarjonnut minulle tärkeitä tietoja ja taitoja nykyiseen ammattiini. Alun perin opiskelin musiikkia, joten pääsin silloin mukaan esittävän taiteen maailmaan, kun soitin erilaisissa esityksissä. Lisäksi harrastin flamencoa, minkä myötä minulla heräsi kiinnostus näyttämövaatteisiin, ja teinkin ensimmäisen pukusuunnitteluni flamencotanssiteokseen.
Olin aikanaan työharjoittelussa Tampereen Työväen Teatterin värjäämössä, jossa pääsin tekemään painokankaita ja vaatteiden värjäyksiä. Suoritin myös tekstiilimuotoilijan ammattikorkeakoulututkinnon, minkä myötä tietotaito sekä kiinnostus erilaisiin materiaaleihin ja niiden ominaisuuksiin kasvoi. Pukuompelijan opintojen myötä innostuin pukusuunnittelusta yhä enemmän. Työskentelin ompelijan opintojen jälkeen teatteriompelijana, ja samalla tein myös pukusuunnitteluita pienemmille teatteriryhmille sekä erilaisiin tanssiteoksiin. Tämän jälkeen pääsin opiskelemaan Aalto-yliopiston pukusuunnittelun maisteriohjelmaan, josta valmistuttuani aloin työskennellä täysipäiväisesti pukusuunnittelijana.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Työviikon sisältö riippuu siitä, millaisessa projektissa olen mukana. Minulla voi olla esimerkiksi kuvauspäivä, harjoituspäivä teatterilla tai molemmat päällekkäin. Tällä hetkellä työskentelen TV-sarjan tuotannossa ja olemme kuvaamassa neljättä viikkoa. Kun työskentelee freelancerina, on usein monta projektia meneillään samaan aikaan.
Silloin kun työskentelen TV-tuotannossa, työpäivä alkaa kuvauspaikalla sijaitsevassa puku- ja maskitrailerissa eli vaunussa, jossa näyttelijät saavat päällensä roolihahmojen asut ja heidät maskeerataan. Kerron siellä työryhmälleni päivän kulun, ja käyn näyttelijöiden kanssa läpi heidän vaatevaihtonsa. Lisäksi keskustelen ohjaajan ja maskeeraajan kanssa sekä mietin, miten lavastus vaikuttaa puvustukseen. Pyrin päivän aikana olemaan mahdollisimman paljon mukana kuvauksissa.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
TV-tuotannoissa työympäristö vaihtelee kuvauspaikan mukaan. Lisäksi työskentelen studiolla ja teatterilla.
Työajat vaihtelevat TV-tuotannossa päivittäin, ja yleensä työpäivien pituus on 7–14 tuntia. Teatterissa työajat ovat säännöllisempiä, ja ne ovat tiedossa useamman kuukauden etukäteen.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Pukuompelijan ja tekstiilimuotoilijan tutkinnoista sekä työkokemuksesta on paljon hyötyä pukusuunnittelijan työssä. Ammatissa on eduksi myös rauhallinen luonne ja se, että on helposti lähestyttävä ja pystyy työskentelemään erilaisten ihmisten kanssa. Työssä tarvitaan myös taitoa ottaa budjetti huomioon kokonaisuuden suunnittelussa sekä kykyä viestiä omia ajatuksiaan ja ideoitaan muulle työryhmälle.
Elokuvatuotannoissa tarvitaan aloitekykyä ja rohkeutta, sillä pukusuunnittelija vastaa pukusuunnittelun tilojen ja välineiden hankinnasta sekä työryhmän rekrytoinnista ja työaikasuunnittelusta. Lisäksi alalla vaaditaan mahdollisuutta mukautua vaihtuviin työaikoihin.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta pukusuunnittelijan työssä ovat tiiviit työryhmät, joiden kanssa työskentely sujuu hyvin tiukoissakin tilanteissa. On palkitsevaa, kun suunnittelutyö on onnistunut ja näen puvun esiintyjän päällä. Lisäksi on mukava päästä kuvausten myötä erilaisiin jännittäviinkin paikkoihin.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Pukusuunnittelijan työssä pitkät työpäivät ja epäsäännölliset työajat ovat hankalia, sillä niiden takia aikaa ei jää niin paljoa harrastuksiin, ystäville ja perheelle. Lisäksi työ on välillä fyysisesti ja henkisesti kuluttavaa.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee pukusuunnittelijan ammattia?
Käy katsomassa useita erilaisia esityksiä. Jos harkitset tätä ammattia, kannattaa ottaa huomioon se, että ala ei ole helppo. Pieniä hetkiä lukuun ottamatta pukusuunnittelijan arki on kaukana glamourista, joka tähtiesiintyjiin ja heidän vaatteisiinsa yleensä liitetään.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Vaikka kulttuurialan tulevaisuus ei näytä tällä hetkellä kovin valoisalta, uskon että töitä riittää TV- ja elokuvatauotannoissa jatkossakin. Jos työt kuitenkin vähenevät, on pukusuunnittelijan osaamisella mahdollista työllistyä myös toisentyyppisiin tehtäviin.