Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Byråsekreterare

Yrke Publicerad

En byråsekreterare arbetar med olika grundläggande uppgifter inom kundbetjäning, kontorstjänster, informationsförvaltning och ekonomiförvaltning. Byråsekreteraren ansvarar för att byråns dagliga vardag löper smidigt till exempel genom att sköta kontakter, hantera dokument, ta emot samtal, hantera post och göra förberedelser inför möten. Till hens uppgifter kan också höra kundbetjäning samt anskaffning av material och tillbehör till byrån. Yrket kräver systematiskhet, noggrannhet, självständighet och interaktionsfärdigheter.

Inom företag, organisationer, stiftelser och den offentliga förvaltningen.

Bläddra bland jobbannonser: Byråsekreterare

I byråsekreterarens arbete behövs självständighet, noggrannhet och kundbetjäningsfärdigheter. I yrket krävs god muntlig och skriftlig uttrycksförmåga. I många situationer behövs också god problemlösningsförmåga och flexibilitet, eftersom byråsekreteraren kan stöta på olika dagliga utmaningar som kräver snabba reaktioner.

Av en byråsekreterare krävs förmåga att arbeta självständigt och prioritera uppgifter, eftersom arbetet kan vara snabbt och innehålla många halvfärdiga uppgifter. En god situationsmedvetenhet och förmåga att arbeta under press är också viktiga egenskaper som hjälper en att klara av arbetet. Att vara systematisk och kunna planera det egna arbetet är viktiga kompetenser.

Färdigheter att använda datateknik är nödvändiga, såsom de vanligaste kontorsprogrammen samt de applikationer som behövs i den egna enheten, till exempel ekonomiförvaltnings- eller personalförvaltningsprogram. Hanteringen och arkiveringen av dokument förutsätter noggrannhet.

I internationella arbetsuppgifter förutsätts goda språkkunskaper och kännedom om olika kulturer.

På andra stadiet kan man avlägga grundexamen i affärsverksamhet (merkonom). När man samlat på sig kompetens kan man också avlägga yrkesexamen i affärsverksamhet och specialyrkesexamen. Yrkesexamen på andra stadiet kan också avläggas som läroavtalsutbildning.

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Medianlön

3108 €/m

Privata sektorn

3495 €/m

Offentliga sektorn

2791 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken

Yrkesområde